محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته ارگانیسم‌ها و محصولاتی هستند که از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده‌اند تا صفات مفیدی در آنها بروز یابد مانند مقاومت به آفات (کاهش نیاز به مصرف سموم)، ماندگاری بیشتر (کاهش نیاز به نگهدارنده)، افزایش محصول (کاهش نیاز به زمین کشاورزی و جنگل‌زدایی)، ... اینها همه در خدمت محیط زیست و سلامتی است و به کمک بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری نوین فراهم شده است. علمی که قرن بیست و یکم را به نام آن می‌شناسند و آینده زمین را متحول خواهد کرد. به خاطر پتانسیل بالای اقتصادی زیست‌فناوری طمع زیادی برای در دست گرفتن انحصار این علم در جهان در جریان است به همین دلیل دروغ پراکنی علیه آن فراوان است و ما را از نزدیک شدن به آن منع می‌کنند.

  • ۰
  • ۰

ترغیب نوآوریهای گیاهی به ویژه با استفاده از زیست فناوری یکی از عناصر ضروری برای کاستن از وابستگی روزافزون کشور به واردات محصولات و نهاده های کشاورزی و تقویت این پایه مهم استقلال اقتصادی است. اما نوآوری و تولید علم در این حوزه به دلیل پیچیدگی و هزینه بالا بدون حمایت حقوقی کافی صورت نمی‌گیرد و یا نتایج آن متناسب با نیاز و کاربردی نیست. نظام حمایتی مالکیت فکری با پیوند دادن نیاز مصرف کننده و سود بازار به نوآوری‌های گیاهی در حوزه کشاورزی و محوریت دادن به بخش خصوصی در این فرایند، بهترین ابزار ترغیب نوآوری در این حوزه محسوب میشود. در این راستا از دو قالب حق اختراع و نظام خاص حمایتی استفاده می‌شود که هر کدام دارای مزیت‌هایی هستند. با توجه به شرایط علمی و شتاب تولید علم در حوزه زیست فناوری کشاورزی در کشور به نظر می‌رسد با حمایت حداکثری از نوآوری‌های این حوزه از طریق نظام دوگانه حمایتی، می‌توان به بهترین شکل اهدافی چون تبدیل علم به ثروت و افزایش بهره‌وری را محقق ساخته و منافع ملی را تأمین نمود.

متن کامل:

http://2.188.15.35/browse.php?a_id=55&slc_lang=fa&sid=1&ftxt=1

  • ۹۵/۰۵/۱۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی