محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته ارگانیسم‌ها و محصولاتی هستند که از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده‌اند تا صفات مفیدی در آنها بروز یابد مانند مقاومت به آفات (کاهش نیاز به مصرف سموم)، ماندگاری بیشتر (کاهش نیاز به نگهدارنده)، افزایش محصول (کاهش نیاز به زمین کشاورزی و جنگل‌زدایی)، ... اینها همه در خدمت محیط زیست و سلامتی است و به کمک بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری نوین فراهم شده است. علمی که قرن بیست و یکم را به نام آن می‌شناسند و آینده زمین را متحول خواهد کرد. به خاطر پتانسیل بالای اقتصادی زیست‌فناوری طمع زیادی برای در دست گرفتن انحصار این علم در جهان در جریان است به همین دلیل دروغ پراکنی علیه آن فراوان است و ما را از نزدیک شدن به آن منع می‌کنند.

۲۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

محصولات تراریخته بیوتکنولوژی محیط زیست سلامت دروغ سرطان

  • ۰
  • ۰

محصولات تراریخته بیوتکنولوژی محیط زیست سلامت دروغ سرطان

با استفاده از گیاهان اصلاح ژنتیکی شده(تراریخت) مقاوم به آفات، مصرف سموم شیمیایی به صفر رسیده یا بسیار کاهش می یابد.

https://telegram.me/sofresalamat

  • ۰
  • ۰

سوابق کاری نویسنده نامه توهین آمیز به رئیس جمهور که به اسم استاد اگرواکولوژی فقط چند دروغ رسوا علیه تراریخته را تکرار کرده جالب توجه است. سوابق علمی ایشان نشان دهنده نگارش ده کتاب و دهها مقاله تنها طی چهار سال است. همچنین سوابق اجرایی ایشان نشان می‌دهد که بیشتر یک تاجر است و برخی منافع ممکن است باعث این دروغ پردازی‌ها باشد:

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر

مشاور تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی

رئیس دانشگاه پیام نور استان خوزستان

معاون توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش و معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی

رئیس دانشگاه پیام نور استان تهران

معاون اداری و مالی و عمرانی دانشگاه پیام نور

نایب رییس هیات مدیره شرکت هواپیمایی نفت وابسته به شرکت سرمایه گذاری بازنشستگی نفت

نایب رییس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری بازنشستگی کشوری

رییس هیات مدیره شرکت صبافولاد خلیج فارس وابسته به شرکت سرمایه گذاری بازنشستگی کشوری

رییس هیات مدیره شرکت تکلم وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران

نایب رییس شرکت کاونده وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران

عضو هیات مدیره شرکت صرافی سکه وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران

عضو هیات مدیره شرکت طریق التجاره وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران

عضو هیات مدیره شرکت مهر سیستان وابسته به سازمان توسعه صنایع ایران

عضو هیات مدیره شرکت بیمه چتر آسایش وابسته به ایران خودرو

عضو هیات مدیره شرکت تجارت و سرمایه ایرانیان وابسته به ایران خودرو

عضو هیات مدیره شرکت مهتاب سیر جم وابسته به بنیاد تعاون ناجا

عضو هیات مدیره شرکت شیمی بافت وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی

عضو هیات امنا موسسه آموزشی و پژوهشی برنامه ریزی و مدیریت کشور وابسته به ریاست جمهوری

منبع اینجا و اینجا

  • ۰
  • ۰

چندی پیش سومین همایش توسعه تجارت و بازار محصولات ارگانیک توسط انجمن ارگانیک ایران برگزار شد. گذشته از اینکه این انجمن به عنوان یک انجمن علمی مورد تأیید وزارت بهداشت یا علوم نیست، به دلایل تبلیغاتی که این روزها در مورد مصرف محصولات ارگانیک صورت می‌گیرد بر آن شدیم که با مراجعه به سایت همایش اطلاعات لازم را به دست آوریم و اطمینان حاصل کنیم که محصولات ارگانیک کاملا سالم و قابل اعتماد هستند. با کمال تعجب و بر خلاف انتظار پس از مراجعه به سایت انجمن ارگانیک که اخبار همایش ارگانیک را پوشش می‌دهد به جای اینکه با تعاریف و رویکردهای توسعه محصولات ارگانیک و راهکارهای جلوگیری از سوء‌استفاده از این عنوان در فریب مردم مواجه شویم، با تبلیغات منفی علیه محصولات تراریخته مواجه شدیم.

32553636131312623623462462624624

به ناچار وقتی در سایت انجمن ارگانیک ایران پاسخ سؤالات خود را نیافتیم، درصدد آن برآمدیم که برای کسب اطلاعات لازم و اطمینان از سالم بودن محصولات ارگانیک به سایت‌های معتبر علمی و مقالات بین‌المللی منتشر شده در دنیا مراجعه کنیم. مقالات متعددی وجود داشت که علاوه بر ذکر محاسن محصولات ارگانیک، آنها را از جنبه‌های مختلف ازجمله وجود باکتری‌ها، ایجاد واکنش‌های آلرژیک، وجود برخی ترکیبات معدنی سمی و... بررسی کرده بود. در این نوشتار قصد داریم به مشکلی که به طور جدی‌تری در این نوع محصولات مطرح است اشاره کنیم و آن وجود مایکوتوکسین‌هاست.

در ابتدا لازم به توضیح است تاکنون تعاریف متعددی برای کشاورزی ارگانیک ارائه شده است. بر اساس تعریف ویکی‌پدیا، کشاورزی ارگانیک نوعی کشاورزی است که در تولید و فرآوری محصولات آن از کودهای شیمیایی، سموم، هورمون‌ها و دگرگونی‌ها و دستکاری‌های ژنتیک استفاده نشود و همه مراحل تقویت زمین، کاشت، داشت و برداشت با استفاده از نهاده‌های طبیعی (همچون کود زیستی، کمپوست‌ها، حشرات سودمند، ریزاندامگان کارا (Effective Microorganisms) صورت گیرد. مطالعات بر روی محصولات ارگانیک و مقایسه آنها با غذاهای غیرارگانیک تولید شده با سموم شیمیایی نشان‌دهنده ارزش غذایی بالاتر و کم بودن موادی همچون آفت‌کش‌ها در این گروه از مواد غذایی است. اما با این وجود، ترکیبات مضر دیگری همانند مایکوتوکسین‌ها نیز می‌توانند در مواد غذایی ارگانیک در مقایسه با مواد غیرارگانیک موجود باشند.

حضور قارچ‌های موجود در مواد غذایی از نگرانی‌های جدی در مورد سلامت این مواد است. از آنجا که استفاده از قارچ‌کش‌ها در تولید محصولات ارگانیک ممنوع است در مواردی دارای آلودگی بیشتری در مقایسه با مواد غذایی غیرارگانیک هستند. مایکوتوکسین‌ها محصولات جانبی بسیار سمی برخی کپک‌ها هستند که معمولا در مراحل مختلف تولید، برداشت، مراحل پس از برداشت و ذخیره‌سازی تولید می‌شوند. حضور مایکوتوکسین‌ها در مواد غذایی ارگانیک در تحقیقات متعددی بررسی و تأیید شده است (Rubert et al. , 2013). تحقیقات نشان می‌دهد که این ترکیباتِ سرطان‌زا نه تنها در مواد غذایی ارگانیک کمتر نیستند، بلکه در مواردی تا چندین برابر مواد غذایی غیر ارگانیک هستند، به عنوان مثال مشاهده شده است که آلودگی ذرت‌های ارگانیک به فامونیسین‌های fumonisin B1 و B2 تا 10 برابر بیشتر از ذرت غیر ارگانیک بوده است (Silva et al. , 2009).

اخیراً مطالعات دیگری در ارتباط با حضور مایکوتوکسین‌ها در محصولات غذایی ارگانیک و غیرارگانیک بر پایه غلات در آلمان، فرانسه و اسپانیا انجام شد که نتایج بیانگر وجود مقادیر بیشتر مایکوتوکسین‌های حاصل از فوزاریوم در محصولات ارگانیک در مقایسه با انواع غیرارگانیک بود(Rubert et al., 2013). فـــامـــــونیسیــــن‌هــــا مایکوتوکسین‌هایی هستند که به طور عمده توسط قارچ‌های فوزاریوم تولید می‌شوند و با عوارض متعددی از جمله سرطان کبد، نارسایی‌های کلیوی و... مرتبط هستند. همچنین وجود فامونیسین‌ها در ذرت‌های محلی (home grown) در شمال ایران ارتباط بالا و معنی‌داری با سرطان مری(Shephard et al. , 2000) و در چین با سرطان کبد نشان داد (Li et al. , 2001).

اما یکی از اصلی‌ترین مایکوتوکسین‌ها، آفلاتوکسین است و سمی‌ترین و سرطان‌زا‌ترین عضو این خانواده آفلاتوکسینB1 نامیده می‌شود که چنانچه در مدت طولانی و به مقدار کم جذب بدن شود موجبات ابتلا به سرطان کبد را فراهم می‌آورد. آفلاتوکسین M1 متابولیت هیدروکسیله شده B1 است که پس از جذب در بدن جانوران تشکیل می‌شود و به همان اندازه خطرناک است. آفلاتوکسین M1 در فرآورده‌های لبنی نسبتا پایدار بوده و در فرآیندهای پاستوریزه و حتی استریلیزه کردن، غیرفعال نمی‌شود. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که میزان آفلاتوکسین M1 در ماست و شیر فرآوردمای ارگانیک بیش از حد مجاز بوده و می‌تواند برای مصرف‌کننده خطرناک باشد(Tosun and Arslan, 2013a; Malissiova et al, 2013). همچنین مقادیر بالاتر از حد مجاز آفلاتوکسین B1 در سبزیجات و ادویه‌جات ارگانیک مشاهده شده است (Tosun and Ayyıldız, 2013b). 

لازم به توضیح است کنجکاوی در مورد محصولات تراریخته و شعار «مصرف محصولات تراریخته ممنوع» همایش توسعه تجارت و بازار محصولات ارگانیک ما را بر آن داشت که در مورد این محصولات نیز تحقیق کنیم. نتایج جست‌وجوی ما حکایت از منفی جلوه‌دادن اغراق‌آمیز و غیر واقعی این فناوری مفید از سوی برخی افراد داشت. در اینجا بهتر دیدیم به جای اشاره به مقالات معتبر دنیا مبنی بر تأیید محصولات تراریخته به مطلبی تحت عنوان «محصولات تراریخته را تجاری نکنید» اشاره کنیم که در سایت انجمن ارگانیک به نقل از دکتر واندانا شیوا از کشور هندوستان یکی از سخنرانان اصلی و شاخص سومین همایش بین‌المللی توسعه تجارت و بازار محصولات ارگانیک در تهران منتشر شده است.

در این مطلب که تلاش دارد محصولات تراریخته را منفی جلوه داده و تجاری‌سازی آن در ایران را خطرناک معرفی کند، آمده است: «تا زمانی که تحقیقات و آزمایش‌های علمی به نتایج قطعی و دقیقی نرسیده است و اثرات مضر آن (محصولات تراریخته) روی انسان و محیط زندگی آنها مشخص نشده است، اجازه تجاری‌سازی آن را ندهید».

سؤال اینجاست که اگر آزمایش‌های علمی و نتایج قطعی و دقیقی مبنی بر عدم سلامت محصولات تراریخته که از سال 1996 در دنیا تجاری‌سازی شده‌اند و تاکنون هر ساله به طور چشمگیری سطح زیر کشت، پذیرش و مصرف آنها در جهان در حال افزایش است، وجود ندارد، پس چرا برخی با صرف هزینه‌های بالا و برگزاری همایش بین‌المللی سعی دارند به جای معرفی مزایای محصولات ارگانیک در همایش خود بر ضد تکنولوژی مفید تولید محصولات تراریخته در کشور تبلیغ کنند؟

آیا بهتر نیست این انجمن‌ها بنا بر رسالت خود و مطابق رسم معمول تمام دنیا نسبت به گسترش درج برچسب‌های آگــــاهـی‌دهـنـده جـهت اطلاع‌رسانی به مصرف‌کننده عمل کند و با توسل به رسالت اصلی خویش به حق انتخاب مشتریان در گزینش و مصرف محصولات سالم‌تر و با ارزش غذایی بهتر ارج نهد؟

سیدضیاالدین میرحسینی استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان

منبع

  • ۰
  • ۰

رییس انجمن ایمنی زیستی تولید ارگانیک برای محصولاتی مانند برنج و مرغ را محال دانست و گفت: احتمال سرطان‌زابودن آفلاتوکسین موجود در محصولات ارگانیک بیشتر از محصولات غیر ارگانیک است و باید با تحقیقات، احتمال سرطان‌زایی محصولات ارگانیک را به صفر برسانیم و محصولات ارگانیکی را تولید کنیم که علاوه بر فرایند، فرآورده آن نیز تست و برچسب‌گذاری شود.

دکتر بهزاد قره یاضی با تاکید بر ضرورت حمایت از تولید داخل، اظهار کرد: سالانه بین 3 تا 5 میلیارد دلار محصولات تراریخته وارد کشور می‌شود؛ چراکه به دلیل بازدارندگی سازمان محیط زیست کشور باید هزینه‌های گزافی برای وارد کردن محصولات تراریخته به کمپانی‌های جهانی پرداخت شود.

وی محصولات تراریخته را دارای مزایای زیادی دانست و یادآور شد: در تمام گزارش‌های سازمان‌های بین المللی همچون سازمان خواروبار جهانی، اتحادیه اروپا، FDA‌ آمریکا و نهادهای نظارتی استرالیا، آلمان و ژاپن بر سلامت محصولات تراریخته برچسب گذاری شده موجود در بازار  تاکید شده است.

قره یاضی با بیان این که علی رغم تائید وزارت بهداشت در مورد سلامت محصولات تراریخته برخی افراد از سکوت وزارت بهداشت در برابر این نوع محصولات نگران بودند، اضافه کرد: این در حالی است که همین افراد در مدت 20 سال در برابر واردات محصولات تراریخته سکوت کرده‌اند.

وی با اشاره به عملکرد دولت در حمایت از تولید داخل، خاطر نشان کرد: در سال‌های 91 و 92 کشور با بالاترین میزان واردات گندم یعنی بیش از 7.5 میلیون تن مواجه بود که این میزان بالاترین رکورد واردات گندم در هزاران سال گذشته بوده است.

رییس انجمن ایمنی زیستی میزان تولیدات گندم کشور در سال 92 را بین 4 تا 5 میلیون تن ذکر و اظهار کرد: این میزان در سال 93 به 6 میلیون تن افزایش یافت، به طوریکه از میزان واردات این محصول کاسته شد.

وی میزان تولیدات گندم در سال 94 را 8 میلیون تن ذکر کرد و افزود: پیش بینی می‌شود که در سال جاری بیش از 10.5 میلیون تن خرید تضمینی گندم از کشاورزان داشته باشیم، بدین ترتیب بی نیاز از واردات گندم خواهیم بود؛ از این رو باید در همه زمینه‌ها اتکای خود را به واردات کاهش دهیم، مگر در مواردی که به دلایل زیست محیطی و محدودیت منابع مالی مایل باشیم به جای تولید داخل از خارج وارد کنیم.

قره یاضی در ادامه این موارد را بسیار محدود ذکر کرد و ادامه داد: در مورد محصولاتی همچون چوب توصیه می‌شود به جای جنگل تراشی و یا بهره برداری از جنگل، چوب مورد نیاز از خارج وارد شود.

جدیدترین گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی در خصوص محصولات تراریخته

وی با اشاره به گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواروبار جهانی گفت: برخی با اشاره به این گزارش ادعا کرده‌اند که بر اساس این گزارش اعلام شده است که گلایفوسیت سم اختصاصی محصولات تراریخته و سرطان‌زا است؛ در حالی که همه متخصصان این عرصه می‌دانند این سم، مختص این نوع محصولات نیست.

رییس انجمن ایمنی زیستی این سم را سم علف کش معرفی کرد که از 60 سال قبل در حال استفاده است و افزود: این سم سالم‌ترین سم موجود در دنیا است، به گونه‌ای که سمیت آن کمتر از نمک طعام است.

قره یاضی با اشاره به جزئیات این گزارش مشترک، خاطرنشان کرد: بر این اساس گلایفوسیت که برای علف کشی استفاده می‌شود، احتمال ندارد کشنده باشد و اجلاس مشترک فائو و بهداشت جهانی نتیجه گیری کرده است که گلایفوسیت احتمال ندارد برای انسان ریسک سرطان‌زایی در پی داشته باشد.
وی با تاکید براین که این سم ربطی به محصولات تراریخته ندارد، اضافه کرد: بر اساس اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی، محصولات غیر تراریخته هرگز مورد بررسی‌های احتمال خطر قرار نمی‌گیرند و تنها محصولات تراریخته هستند که قبل از آن که در سفره غذای بشر قرار گیرند، مورد آنالیز احتمال خطر قرار می‌گیرند و تمام غذاهای محصولات تراریخته‌ای که در بازار جهانی امروز وجود دارند، هیچ نوع خطری برای سلامت انسان ندارند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: محصولات تراریخته و ارگانیک نسبت به سایر محصولات غذایی ارجحیت دارند؛ ولی نه محصولات ارگانیکی که عده‌ای به نام «ارگانیک»، کشاورزان را وادار می‌کنند تا مجوز از آنها دریافت کنند و در نهایت این محصولات را به 3 برابر قیمت به فروش برسانند.

وی به هشدار مرکز ملی تائید صلاحیت ایران و سازمان استاندارد ایران اشاره کرد و یادآور شد: در  اطلاعیه این سازمان‌ها، آمده است: «حسب شکایات واصله از برخی بنگاه‌ها یا فعالانی که خود را مرجع صدور گواهی محصول و نشان محصولات ارگانیک معرفی کرده‌اند و در تبلیغات ادعا کرده‌اند که "چنانچه تولید کننده و یا صاحب کالا به عضویت این گروه درنیایند و موفق به دریافت نشان محصول از سوی بنگاه‌های مزبور نشوند، محصول ارگانیک تلقی نمی‌شوند"، به این وسیله به اطلاع هموطنان و ذی‌نفعان می‌رساند که تاکنون هیچ انجمن و یا سازمانی به عنوان سازمان گواهی کننده محصولات ارگانیک موفق به اخذ گواهینامه بر اساس استاندارد 17065 از مرکز ملی تائید صلاحیت ایران نشده است».

قره یاضی اضافه کرد: در ادامه این اطلاعیه آمده است: «اعطای لوگو یا نشان محصولات ارگانیک در زمره فعالیت‌های تصدی گری قرار نداشته و قابل تفویض به غیر اعم از بخش خصوصی و غیر خصوصی نبوده و هر گونه ادعا در این زمینه فاقد وجاهت قانونی است».

رییس انجمن ایمنی زیستی با تاکید براین که عده‌ای در کشور از صدور گواهی نامعتبر برای محصول تقلبی ارگانیک سود می‌برند، گفت: ما محصولات ارگانیک را تائید می‌کنیم و از جنگ زرگری به راه افتاده از سوی این گروه سودجو علیه ترایخته با برعکس دفاع نمی کنیم.

گزارش آکادمی آمریکا برای محصولات تراریخته

وی در ادامه به گزارش منتشر شده از سوی آکادمی علوم آمریکا اشاره کرد و گفت: در این گزارش با مشارکت صدها دانشمند از سراسر جهان، تمام گذشته مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته طی 20 سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته و آینده آن پیش بینی شده است.
به گفته این محقق، در این گزارش که در سال 2016 منتشر شده، به صراحت اعلام شده است که هیچ گزارشی درباره مضرات این محصولات مشاهده نشده است.

دلایل عدم تولید ارگانیک برنج

قره یاضی با تاکید بر این که محصولات تراریخته و ارگانیک به دنبال تغییر طعم محصولات نیستند، ادامه داد: به طور کلی قیمت محصولات ارگانیک از قیمت سایر محصولات کشاورزی بالاتر است؛ چون تولید آنها مشکل و گران است، به این دلیل که اگر بر روی زمینی که قرار است محصولات ارگانیک تولید شود، کود و یا سم استفاده شود، به مدت سه سال نباید کاشت انجام شود.
وی تولید ارگانیک برای محصولاتی مانند برنج و مرغ را دروغ دانست و یادآور شد: ما پژوهشگران ضمن تاکید بر فناوری ارگانیک، اعتقاد داریم می‌توان محصولات ارگانیکی تولید کرد که دارای قیمت مناسب‌تری باشند.
قره یاضی با اشاره به دلایل محال بودن تولید ارگانیک برنج توضیح داد: پیوستگی مزارع برنج در شمال کشور موجب شده تا آب یک مزرعه وارد سایر مزارع دیگر شود در حالی که در همه مزارع از سم برای از بین بردن آفات  استفاده شده است. از این رو اگر مزرعه‌ای بخواهد تولید ارگانیک برنج داشته باشد، باید جلوی ورود آب مزرعه‌ای که سم خورده، گرفته شود.

نتایج تحقیقات در خصوص سرطان‌زا بودن محصولات ارگانیک

رییس انجمن ایمنی زیستی خاطر نشان کرد: نتایج مقالات متعددی نشان می‌دهد که احتمال سرطان‌زا بودن آفلاتوکسین موجود در محصولات ارگانیک بیشتر از سرطان‌زایی محصولات غیر ارگانیک است، ولی این امر نباید مانع از این شود که تحقیقات در زمینه محصولات ارگانیک را متوقف کنیم و لازم است با تحقیقات، احتمال سرطان‌زایی محصولات ارگانیک را به صفر برسانیم و محصولات ارگانیکی را تولید کنیم که علاوه بر فرایند، فرآورده نیز تست و برچسب گذاری شود.
وی به بیان دلایل سرطان‌زا بودن محصولات ارگانیک پرداخت و یادآور شد: از آنجایی که سم به محصولات زده نمی‌شود، ممکن است آفات از این محصولات تغذیه کنند. تغذیه آفات از محصولات کشاورزی سوراخی را ایجاد می‌کند که این سوراخ مرکز رشد قارچ است.
قره یاضی ادامه داد: این قارچ تولید کننده آفلاتوکسین در محصولات کشاورزی است، از این رو ما باید محصول نهایی را مورد تست قرار دهیم.
وی با رد این نظریه که محصولات آفت زده خوب هستند، گفت: اگر محصولی آفت زده باشد، احتمال وجود آفلاتوکسین در آن بیشتر است.

منبع
  • ۰
  • ۰

محصولات تراریخته محیط زیست سلامتی اقتصاد کشاورزی دروغ سرطان

محصولات تراریخته محیط زیست سلامتی اقتصاد کشاورزی دروغ سرطان

  • ۰
  • ۰

محصولات تراریخته محیط زیست سلامتی اقتصاد کشاورزی دروغ سرطان

  • ۰
  • ۰

محصولات تراریخته محیط زیست سلامتی اقتصاد کشاورزی دروغ بیوتروریسم

محصولات تراریخته محیط زیست سلامتی اقتصاد کشاورزی دروغ بیوتروریسم

  • ۰
  • ۰

محصولات تراریخته محیط زیست سلامتی اقتصاد کشاورزی دروغ سرطان

محصولات تراریخته محیط زیست سلامتی اقتصاد کشاورزی دروغ سرطان

محصولات تراریخته محیط زیست سلامتی اقتصاد کشاورزی دروغ سرطان

محصولات تراریخته محیط زیست سلامتی اقتصاد کشاورزی دروغ سرطان

  • ۰
  • ۰

ظاهرا سم پاشی‌های سودجویان مخالف زیست‌فناوری کشاورزی روی این خانم مهندس نساجی  که به تازگی نماینده مجلس شده‌ند اثر گذار شده است. ایشان در اظهاراتی متناقض معتقد هستند علم به جایی نرسیده که خوبی یا بدی محصولات تراریخته را اثبات کند ولی بلافاصله انواع دروغها و مضرات ادعایی را علیه تراریخته مطرح می‌کنند و آن را با مواد مخدر مقایسه می‌کنند. بعد اظهار می‌دارند که لااقل اگر نمیدانیم چیست برچسب بزنیم. بالاخره مخاطب را گیج کردید اگر در طول 25 سال گذشته هیچ عارضه ای از مصرف تراریخته مشاهده نشده است علم در آینده چه چیزی را علیه این محصولات می‌خواهد کشف کند؟ جالب اینکه علم در مورد تمام فناوری ها و موضوعات فقط مشاهدات خود را از جمله راجع به اسیب‌ها گزارش می‌دهد و هیچ گاه راجع به اینکه یک فناوری خوب یا بد است حکم نمیکند. لذا اگر این خانم تا ابد هم منتظر باشند، علم نه در این مورد و نه در هیچ مورد دیگری،  گزارش ایجابی و مثبتی که ایشان انتظار دارند را ارائه نخواهد کرد. چه بسا قصد کسانی که این شبهه را مطرح می‌کنند هم همین باشد که دانش و اقتصاد یک ملت را تا ابد متوقف کنند. چه آلت دستی بهتر از مروجان جاهل و نفهم چنین مبانی فکری برای دشمن یک ملت می‌تواند کار کند.

البته با تخصص ایشان طبیعی هم هست که بگویند هنوز به علم کامل در این باره نرسیده ایم. خانم جلودارزاده برای رفع جهل خود کافی است مراجعه بفرمایند به ژورنالهای علمی جهان و گزارش‌های اف دی ای، اتحادیه اروپایی، سازمان جهانی بهداشت، فائو و همه مراجع رسمی که سلامت محصولات موجود را تأیید کرده‌اند. این شایعات و ابهاماتی که به خورد ایشان داده شده هم فقط در سایتها و رسانه‌های غیرعلمی یافت میشود. این ملت بیست سال هزینه جهل امثال ایشان را پرداخته‌اند و موجب شدند ایران که درس سال 73 اولین برنج بی‌نیاز از سم جهان را معرفی کرد، از پیشروان این فناوری به انتهای قافله پرتاب شود. با معیاری که ایشان دارند یعنی در مورد هر فناوری بنشینیم تا علم در آینده نامعلوم به چیزی نامعلوم برسد اگر در راس امور بودند این کشور را به بیابانی عقب افتاده تبدیل می‌کردند. کاش به کار و اظهار نظر در تخصص نساجی کفایت می‌کردند.

مصاحبه خانم سهیلا جلودارزاده در سایت ضد زیست‌فناوری سلامت نیوز را اینجا بخوانید