محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته ارگانیسم‌ها و محصولاتی هستند که از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده‌اند تا صفات مفیدی در آنها بروز یابد مانند مقاومت به آفات (کاهش نیاز به مصرف سموم)، ماندگاری بیشتر (کاهش نیاز به نگهدارنده)، افزایش محصول (کاهش نیاز به زمین کشاورزی و جنگل‌زدایی)، ... اینها همه در خدمت محیط زیست و سلامتی است و به کمک بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری نوین فراهم شده است. علمی که قرن بیست و یکم را به نام آن می‌شناسند و آینده زمین را متحول خواهد کرد. به خاطر پتانسیل بالای اقتصادی زیست‌فناوری طمع زیادی برای در دست گرفتن انحصار این علم در جهان در جریان است به همین دلیل دروغ پراکنی علیه آن فراوان است و ما را از نزدیک شدن به آن منع می‌کنند.

  • ۰
  • ۰
یکی از خوانندگان محترم وبلاگ نظر مفصلی درباره مصاحبه عباس پاپی‌زاده نماینده مجلس با تسنیم درباره محصولات تراریخته ارسال کرده‌اند که به جهت تخصص ایشان در حوزه ژنتیک و تحلیل علمی ارائه شده در نظر ارسالی متن کامل آن را در اینجا منتشر می‌کنیم:
عباس پاپی‌زاده اظهار کرد: محصولات تراریخته از موضوعاتی است که سلامت جامعه را دچار مشکل می‌کند... وی گفت: هرچند تأثیرات منفی تراریخته مسجل نشده است! تا زمانی که این نوع محصولات، بر اساس شاخص‌های سلامت جامعه بی‌خطر اعلام نشود، به‌ناچار  و برای احتیاط  از واردات و تولید آن جلوگیری می‌شود.

عباس پاپی زاده فوق لیسانس مدیریت کشاورزی که مصوبه اخیر کمیسیون کشاورزی، پیشنهاد ایشان می باشد در مصاحبه خود اظهار میدارند که "محصولا تراریخت سلامت جامعه را دچار مشکل می‌کند."

1- جناب پاپی زاده با داشتن تخصص مدیریت، چطور خطرناک بودن محصولات را تشخیص داده اند؟ این در حالی است که متولی رسمی سلامت در کشور (وزارت بهداشت)، سلامت این محصولات را تائید نموده است. همچنین، علاوه بر مرجع داخلی، بسیاری مراجع معتبر خارجی مانند سازمان بهداشت جهانی و اتحادیه اروپا و FDA آمریکا سلامت این محصولات را تائید نموده اند! علاوه بر این مراجع، انجمن ژنتیک جمهوری اسلامی ایران، انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی، انجمن ایمنی زیستی و صدها استاد، عضو هیئت علمی و متخصص ژنتیک و بیوتکنولوژی کشور بارها سلامت و بی خطر بودن این محصولات را تائید نموده اند.  مشخص نیست دقیقا جناب پاپی زاده و همفکرانشان  چه فرد یا سازمانی را واجد صلاحیت تائید سلامت می دانند؟!!  

2- جالب اینجاست که ایشان در ادامه مصاحبه خود اظهار میدارند که "تاثیرات منفی تراریخته هنوز مسجل نشده است". عجب!!! سوالی که از این نماینده باید پرسید اینکه اگر تاثیرات منفی این محصولات به قول ایشان مسجل نشده، چطور ایشان به این نتیجه رسیده اند که "سلامت جامعه را دچار مشکل میکند"؟ 

3- تا جایی که ما میدانیم همواره اصل بر برائت است مگر اینکه خلاف آن اثبات شود. اتهام زدن بدون دلیل در هیچ منطقی پذیرفته نیست. این استدلال که شاید در آینده مشخص شود که یک فناوری خطرناک است استدلال مضحکی است. مثلا میتوان گفت استفاده از تلفن همراه موجب بروز سرطان شود هرچند تا کنون چنین چیزی مسجل نشده ولی شاید یک روز این اثبات شود. پس تا آن روز هرگونه خرید و فروش و استفاده از تلفن همراه ممنوع می باشد!!!!

4- ایشان در مصاحبه میفرمایند هرچند دلیلی برای تاثیر منفی تراریخت در دست نیست ولی برای احتیاط از تولید و واردات تراریخت باید جلوگیری شود! ین مثل این است که شما فردی را بدون دلیل در زندان نگهداری کنید تا شاید یک  روزی دلیلی برای محبوس بودن او پیدا شود!!

5- ایشان در مصاحبه میفرمایند که تولید ارگانیک باید مورد توجه فرار گیرد، باید از ایشان پرسید با توجه به امکانات کشاورزی کشور چطور میخواهند 80 میلیون ایرانی را با محصولات ارگانیک سیر کنند؟!! چطور میخواهند محصول روغن مصرفی کشور یا کنجاله مورد نیاز دام و طیور کشور را از بازار جهانی تهیه کنند؟ در حالی که اکثر این محصولات در دنیا تراریخت هستند و ما نیز در حال حاضر توان تولید داخلی آنها را نداریم. 

6- هزارن نیروی متخصص کشور ظرف چند دهه گذشته در زمینه بیوتکنولوژی کشاورزی تربیت شده اند. ده ها مرکز تحقیقاتی و دانشگاه های مختلف از بودجه عمومی کشور میلیونها دلار صرف بومی سازی این فناوری مهم و سرنوشت ساز در دنیای امروز نموده اند، و امروز با یک مصوبه، تصمیم میگیریم همه این پتانسیل و سرمایه گذاری را به سطل زباله بیاندازیم؟ چرا؟ چون ممکن است در آینده مشخص شود که این فناوری مضر است!!!! چه کسی پاسخگوی خسارت ها و عقب ماندگی کشور در این حوزه خواهد بود؟!!
 
و من الله التوفیق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی