محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته ارگانیسم‌ها و محصولاتی هستند که از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده‌اند تا صفات مفیدی در آنها بروز یابد مانند مقاومت به آفات (کاهش نیاز به مصرف سموم)، ماندگاری بیشتر (کاهش نیاز به نگهدارنده)، افزایش محصول (کاهش نیاز به زمین کشاورزی و جنگل‌زدایی)، ... اینها همه در خدمت محیط زیست و سلامتی است و به کمک بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری نوین فراهم شده است. علمی که قرن بیست و یکم را به نام آن می‌شناسند و آینده زمین را متحول خواهد کرد. به خاطر پتانسیل بالای اقتصادی زیست‌فناوری طمع زیادی برای در دست گرفتن انحصار این علم در جهان در جریان است به همین دلیل دروغ پراکنی علیه آن فراوان است و ما را از نزدیک شدن به آن منع می‌کنند.

۱۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

به این خبر که دیروز منتشر شده است توجه کنید. یک استاد دانشگاه: «واردات محصولات تراریخته با توجه به قضیه انحصار بذر تراریخته ها و عدم ورود تکنولوژی باید با احتیاط بسیار بالایی انجام گیرد و خوشبختانه علم اصلاح نژاد و ژنتیک دام در ایران به قدری پیشرفت کرده است که بدون دستکاری های ژنتیکی بر روی دام می توان پاسخگوی نیاز مردم به گوشت و تخم مرغ بود.»


دروغهای متعدد در همین عبارت کوتاه القا شده تا استاد محترم به هدف برسند. دقت کنید:

انحصاری در محصولات تراریخته وجود ندارد.

تکنولوژی تراریخته حدود دست کم از بیست سال پیش در ایران وجود داشته است.

ایران توان توسعه محصولات تراریخته بومی را داشته و تا کنون محصولات اصلاح شده متعدد ارائه کرده است.

پیشرفت علم اصلاح ژنتیک که به آن اذعان شده مستلزم عدم استفاده از فناوری اصلاح نژاد نیست. بلکه به عکس است.


علاوه بر موارد فوق از لحن این استاد بر می‌آید که سیبل نهایی حمله ایشان عدم استفاده از فناوری روز در بهبود تولید داخل است و الا واردات محصولات تراریخته دهها سال است در حجم چندین میلیارد دلار صورت گرفته و در آینده هم ادامه خواهد یافت. چون ایشان بعد از استناد به این اطلاعات غلط روی عدم نیاز به فناوری ژنتیک در تولیدات کشاورزی داخلی تأکید می‌کند. این نشان می‌دهد همان‌طور که دوستان دیگر بارها تأکید کرده‌اند آنچه جنجالهای رسانه‌ای را موجب شده این است که اخیرا توسعه بومی و تولید بومی ارقام اصلاح شده برای مطابقت با نیازهای بومی کشاورزی همچون مقاومت به تنش‌های آبی و آفات جدی شده است.

  • ۰
  • ۰

حاصل جدیدترین پژوهش‌ انجام‌شده روی محصولات تراریخته در کشور آلمان نشان داد که گیاهان تراریخته برای رفع مسمومیت‌های غذایی مفید و موثر هستند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، این پژوهش توسط یک گروه از پژوهشگران شرکت‌های علوم زیستی و مهندسی ژنتیک در آلمان انجام شده است.

دستاورد این پژوهش، کشف راهبردی جدید برای مبارزه با مسمومیت غذایی است. در این راهبرد جدید، پروتئین‌های ضد میکروبی با استفاده از مهندسی ژنتیک تولید می‌شود که قابل استخراج است و می‌تواند در گوشت و سایر محصولات غذایی قرار بگیرد و از مسمومیت مواد غذایی جلوگیری کند.

این گروه پژوهشی با استفاده از مهندسی ژنتیک در گیاهان توتون، چغندر قند، اسفناج، کاسنی و کاهو توانستند که پروتئین‌های ضد میکروبی به نام colicins تولید کنند.

پروتئین‌های کلی‌سین قادر به از بین بردن گونه‌های مرگبار در E.coli هستند. پژوهشگران دریافتند که گیاهانی مانند توتون می‌تواند باعث فعالیت سطح بالای کلی‌سین شده به طوری که در اثر ترکیب دو نمونه کلی‌سین تمام سویه‌های عمده بیماری‌زا در E. coli از بین می‌روند.

حاصل پژوهش‌ها نشان داد که کلی‌سین‌ها بسیار قوی هستند. دانشمندان بر این باورند که پروتئین‌ها می‌توانند به عنوان یک راهبرد اقتصادی برای درمان بیماری‌های حاصل مسمومیت مواد غذایی موثر باشند.

یوری گلبا، مدیر عامل یکی از این شرکت‌های علوم زیستی در این زمینه می‌گوید که کلی‌سین‌ها پنجاه برابر بیشتر از آنتی‌باکتری‌های طبیعی در برابر باکتری‌ها فعال هستند.

در این مطالعه طی یک آزمایش موردی، گلبا و همکارانش برای نمونه دو کلی‌سین را به میزان چهار میلی‌گرم در ازای هر یک کیلوگرم گوشت به یک تکه استیک گوشت خوک آمیخته به E. coli تزریق کرده و بعد از یک ساعت کاهش معنی‌داری در آن مشاهده کردند. حاصل این پژوهش در سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی در 16 سپتامبر 2015 منتشر شده است.

علاقمندان برای کسب جزییات بیشتر می‌توانند به پایگاه Proceedings of the National Academy of Sciences مراجعه کنند.

  • ۰
  • ۰

رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: در سال ۹۴ رویدادهای مهمی در حوزه ژنتیک رخ داد که می توان به اخذ مجوز دو داروی ژنتیکی و رونمایی از پنبه تراریخته اشاره کرد.

محمود تولایی، با بیان اینکه انجمن ژنتیک در ایران بیش از ۶۵ سال قدمت دارد و این بدان معناست که متخصصان و دانشمندان ایرانی از قدیم به این حوزه توجه خاصی داشتند، افزود: امروز، خوشبختانه در کشور ما ظرفیت های خوبی از حیث ژنتیک گیاهی، ژنتیک جانوری و... تا ژنتیک انسانی به وجود آمده است.

رئیس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه هم اکنون در ۶۰ مرکز علمی کشور، زمینه های فعالیت ژنتیکی وجود دارد، اظهار داشت: تقریبا ۶۰ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی یا دارای یک پژوهشکده هستند یا اینکه محققانمان در یک قطب علمی در این حوزه به فعالیت می پردازند که هر کدام به نوبه خود تا کنون دستاورد زیادی داشته اند.

رونمایی از پنبه تراریخته در سال ۹۴

تولایی با اشاره به دستاوردهای حوزه ژنتیک در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: رونمایی از نخستین پنبه تراریخته ایرانی در حاشیه اولین همایش بین‌المللی و نهمین همایش ملی بیوتکنولوژی مهم ترین رویدادی بود که در سال گذشته رخ داد.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور با بیان اینکه  این فناوری توسط یکی از پژوهشگاه‌های فعال بیوتکنولوژی کشاورزی بعد از چندین سال به‌دست آمد، افزود: با ورود این فناوری به مزارع میزان برداشت محصول ۵ تا ۷ برابر افزایش می یابد.

به گفته تولایی، تحقیقات در خصوص پنبه تراریخته، بیشینه ای ۸ ساله دارد که در نهایت در سال ۹۴ به نتیجه رسید.

وی با بیان اینکه یک زمانی در استان گلستان، پنبه، طلای سفید بود ولی به مرور، این محصول پر ارزش، کمتر مورد بهره وری قرار گرفت، افزود: دلیل کاهش برداشت پنبه به صورت سنتی، سم زنی با تعداد دفعات زیاد بود که همین موضوع یک خطر بزرگ برای آب های زیر زمینی به شمار می رفت؛ از این رو پنبه تراریخته می تواند تحول بزرگی در این بخش از کشاورزی به شمار رود.

رونمایی از دو داروی حوزه بیوتکنولوژی

تولایی در ادامه با اشاره به دیگر اتفاق مهمی که در سال گذشته در حوزه ژنتیک رخ داد، گفت: همچنین در سال ۹۴ دو دارو در حوزه بیوتکنولوژی به مرحله رونمایی رسیدند.

وی با بیان اینکه این دو دارو مجوز فروش را از وزارت بهداشت در سال ۹۴ دریافت کردند، گفت: داروی «هرسپتین»، دارویی برای سرطان سینه و « فاکتور هشت» برای بیماران هموفیلی که جزء داروهای ژنتیکی هستند در سال گذشته مجوز ورود به بازار را دریافت کردند.

به گفته وی، این دو دارو محصول دو شرکت دانش بنیان هستند که پس از رونمایی در دسترس مردم در داروخانه ها قرار گرفتند.

تاسیس آزمایشگاهی برای ارائه خدمات ژنتیکی در سال ۹۴

تولایی در ادامه با تاکید بر اینکه ژنتیک، عرصه ای است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته در این ۳ دهه پیشرفت خود را روی این تکنولوزی بنا نهاده اند، گفت: خوشبختانه کشور ما از نظر منابع انسانی متخصص و رشته های دانشگاهی در سطح مطلوبی قرار دارد و ارزیابی های منطقی در سطح پژوهش و دانش و کتاب این حوزه داریم.

وی با اشاره به دیگر دستاورد حوزه ژنتیک در سال گذشته عنوان کرد: تاسیس آزمایشگاه ژنتیک «سلاله» از دیگر اقداماتی بود که در سال ۹۴ به مرحله اجرایی رسید.

رئیس انجمن ژنتیک نور ادامه داد: خانواده های کم برخوردار می توانند از این آزمایشگاه خدماتی را در راستای آزمایش های مربوط به هموفیلی و تالاسمی را به صورت رایگان دریافت کنند.

وی افزود: به دلیل اینکه خدمات آزمایشگاهی اینگونه بیماری ها، هزینه بر است، از این رو تاسیس چنین آزمایشگاه ژنتیکی برای ارائه خدمات می تواند مهم باشد. این آزمایشگاه زیر نظر انجمن ژنتیکی ایران به صورت خیریه فعالیت می کند.

افزایش دوبرابری شناسایی شهدای گمنام در سال ۹۴

رئیس انجمن ژنتیک نور در ادامه با بیان اینکه تمرکز اصلی محققان در مرکز تحقیقات ژنتیک نور، روی شناسایی ژنتیکی شهدای گمنام است، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۳ تعداد ۴۰ شهید گمنام را در این مرکز شناسایی کردیم که این میزان در سال ۹۴ به دو برابر رسید.

تولایی با تاکید بر اینکه البته این تعداد با میزان انتظار ما در مرکز ژنتیک نور فاصله دارد، عنوان کرد: یک سری مشکلاتی در  شناسایی شهدا و تحویل پیکرهای شهدا به خانواده هایشان وجود دارد که در هرصورت، ما در تلاش هستیم که این پروسه به خوبی طی شود.

وی با اشاره به مشکلات شناسایی شهدا ادامه داد: در قید حیات بودن یا نبودن خانواده های شهدایی که «دی ان ای» آنها را شناسایی کرده ایم، تفحص نشدن شهدایی که خانواده هایشان را مورد شناسایی قرار داده ایم (مربوط به شهدای قبل از سال ۸۱ که تفحص نشدند) و... می تواند از مشکلات در حوزه شناسایی شهدا محسوب می شود.

رئیس انجمن ژنتیک نور تاکید کرد: کار سختی را در پیش گرفته ایم ولی ما امیدواریم که ماحصل تلاشمان، کاهش چشم انتظاری جمع زیادی از خانواده های شهدای کشور باشد.

منبع

  • ۰
  • ۰

پژوهشگران بخش علوم زیستی دانشگاه ایالتی آریزونا در آمریکا با استفاده از فناوری مهندسی ژنتیک راهی ا یافته‎اند که باعث افزایش تحمل گیاه به تنش‎های محیطی شده و موجب می‎شود گیاه از آب و مواد غذایی به نحو کارآمدتری استفاده کند. این موضوع در نهایت باعث افزایش تولید محصول و عملکرد گیاه در شرایط سخت محیطی مانند کمبود آب و مواد غذایی می‎شود. این کشف می‎تواند از طریق بهبود پایداری محصول و عملکرد گیاه در شرایط سخت محیطی تحولی عظیم در بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی ایجاد کند. با افزایش بیان ژن تولید کننده آنزیم H+PPase گیاهان می‎توانند قند، آب و مواد غذایی را به طور موثرتری به نواحی بفرستند که باعث بهبود رشد برگ‎های جوان، ریشه‎های قوی‎تر، میوه، و بذر می‎شود.

با افزایش جمعیت جهان به بیش از 7 میلیارد نفر، تغذیه نسل بشر بیش از پیش چالش برانگیز شده است. افزایش محصول از طریق افزایش عملکرد محصولاتی مانند گندم، ذرت، برنج و جو، بهترین روش برای تولید مواد غذایی به اندازه کافی و تامین امنیت غذایی است. از طرفی، تولید و عملکرد گیاهان زراعی امروزه توسط انواع تنش‎های محیطی از جمله خشکی، تغییر اقلیم، گرما، و شوری مزارع کشاورزی محدود شده و تامین غذا را در آینده برای جمعیت در حال افزایش با تهدید جدی مواجه ساخته است.

پژوهشگران بخش علوم زیستی دانشگاه ایالتی آریزونا در آمریکا با همکاری دانشگاه آریزونا، دانشگاه تگزاس شمالی، مرکز تحقیقات تغذیه کودکان وزارت کشاورزی آمریکا، و کالج پزشکی بایلور به تازگی با استفاده از فناوری مهندسی ژنتیک راهی یافته‎اند که ضمن حفظ محیط زیست باعث افزایش تحمل گیاه به تنش‎های محیطی شده و موجب می شود گیاه از آب و مواد غذایی در خاک به نحو موثر تری استفاده کند. این موضوع در نهایت موجب افزایش محصول و عملکرد گیاه در شرایط سخت محیطی مانند کمبود آب و مواد غذایی می‎شود. نتایج این کشف علمی در مجله معتبر علمی Trends in Biotechnology به چاپ رسیده است. دکتر روبرتو گاکسیولا از بخش علوم زیستی دانشگاه ایالتی آریزونا معتقد است که این کشف می‎تواند از طریق بهبود پایداری محصول و عملکرد گیاه در شرایط سخت محیطی تحولی عظیم در بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی ایجاد کند. به گفته دکتر گاکسیولا نویسنده اول این مقاله علمی، تیم تحقیقاتی وی توانسته‎اند از طریق تنظیم بیان یک ژن کد کننده پمپ پروتونی گیاهی وضعیت تحمل گیاه به تنش‎های محیطی را بهبود بخشند. این ژن به انتقال موثرتر اسیمیلات ها یا مواد حاصل از فتوسنتز در برگ های سبز گیاهان به نواحی مورد نیاز که باعث بهبود رشد برگ های جوان، ریشه‎های قوی‎تر، میوه، و بذر می شوند کمک می‎کند. این ژن تیپ یک H+-PPase نامیده می‎شود که به طور طبیعی در کلیه گیاهان یافت می‎شود.

استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی در روش‎های معمول و متداول کشاورزی امروزی باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی متعدد از جمله آلودگی آب‎ها با فسفات و ایجاد مناطق مرده در مناطق پایین دستی اقیانوس شده است. سوء مصرف کودهای شیمیایی همچنین باعث کوچک ماندن ریشه گیاهان می‎شود، موضوعی که در سال‎های اولیه قرن بیستم میلادی وقتی که برای اولین بار کودهای شیمیایی توسعه پیدا کردند اصلا پیش بینی نمی‎شد. با افزایش بهره‎برداری کارآمد گیاه از آب و مواد غذایی به کمک مهندسی ژنتیک، کشاورزان قادر خواهند بود که با مصرف کمتر نهاده‎هایی همچون آب و مواد غذایی، گیاهان خود را بدون کاهش عملکرد پرورش دهند.

وجود سیستم ریشه‎ای گسترده‎تر و عمیق‎تر به گیاه اجازه می‎دهد که از آب و مواد غذایی در دسترس خاک به نحو کارآمد‎تری برای رشد و تولید محصول استفاده کند. بدین ترتیب ما می‎توانیم با کاربرد بهینه نهاده‎ها و بدون تاثیر مخرب بر محیط زیست در راستای تولید پایدار، تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهیم. این به نفع محیط زیست و تمامی مصرف کنندگان خواهد بود. تغییر بیان این ژن در برنج، ذرت، جو، گندم، گوجه فرنگی، کاهو، پنبه، و ارزن انگشتی باعث رشد بهتر ریشه‎ها و اندام هوایی و همچنین افزایش میزان جذب مواد غذایی از خاک شده است. این گیاهان همچنین از کارآیی مصرف آب بالاتر و تحمل بیشتری به شوری و خشکی برخوردار بوده‎اند. محققان همچنین در ارزن انگشتی، افزایش میزان آنتی اکسیدان‎ها را مشاهده کرده‎اند. اما برای کشف اثر مشابه در سایر گیاهان نیاز به تحقیقات بیشتری است.

به عقیده دکتر گاکسیولا قدم بعدی، انجام مطالعات بیشتری روی این کشف علمی بیوتکنولوژی برای به حداکثر رساندن توان بالقوه آن در کشاورزی است.

دکتر بابک ناخدا، عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

منبع: PHYS.ORG

  • ۰
  • ۰

چندی پیش همایش «مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در خدمت محیط زیست، امنیت غذایی و توسعه پایدار» با حضور اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و برخی مسوولان کشور و با حمایت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاونت علم و فناوری رئیس جمهوری و انجمنهای علمی بر گزار شد. این همایش قطعنامه پایانی مفیدی در حمایت از تولید داخلی محصولات تراریخته و ضرورت مقابله با فناوری هراسی داشت که در ذیل آمده است:

فناوری زیستی به عنوان یکی از فناوری‌های کلیدی قرن بیست و یکم در حل مشکلات کشور به ویژه تأمین امنیت غذایی، تأمین سلامت و رفاه برای مردم و به ویژه، افزایش درآمد و رفاه کشاورزان به عنوان یکی از محروم‌ترین اقشار کشور، همواره مورد تأکید مسئولان ارشد نظام بوده است. اسناد بالادستی نظام از جمله سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، نقشه جامع علمی کشور، سند ملی زیست‌فناوری و قوانین مترقی کشور در زمینه ایمنی زیستی و از جمله، قانون ملی ایمنی زیستی، مصوب سال 1388 بر پیشرفت کشور در این زمینه تأکید داشته و دستیابی به سهم سه درصدی از بازار محصولات فناوری‌زیستی در افق 1404 را هدف‌گیری و برنامه‌ریزی کرده‌اند. اجرایی شدن این اهداف مترقی و دستیابی به جایگاه اول منطقه از نظر علم و فناوری نیازمند عزم ملی و برداشتن گام‌هایی استوار برای حل مشکلات فراروی کشور در این زمینه است. از این رو، شرکت‌کنندگان در نشست تخصصی «مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در خدمت محیط زیست، امنیت غذایی و سلامت انسان» پس از استماع سخنرانی‌های متخصصین و مسئولان کشوری، ضمن اعلام پایبندی به این اهداف، سیاست‌های مترقی و برنامه‌های ترسیم‌شده موارد ذیل را به عرض مسئولان ارشد نظام می‌رسانند:

 الف: فناوری زیستی و مهندسی ژنتیک در کشور جمهوری اسلامی ایران علیرغم وجود تحریم‌های ظالمانه دنیای سطله به بلوغ علمی کافی برای تحقق اهداف تعیین‌شده در اسناد بالادستی نظام دست یافته است. متخصصین کشور آماده برداشتن گام‌هایی بلند برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و نیل به ایرانی قدرتمند، سرفراز و دارای رفاه اجتماعی هستند. وجود قوانین حمایت‌کننده و دیدگاه مساعد مسئولین ارشد نظام سرمایه‌ای ارزشمند برای متخصصین است. با این وجود تبدیل این نیروی بالقوه به تولیدی بالفعل نیازمند حمایت‌های جدی مادی و معنوی است. لذا شرکت‌کنندگان در این نشست تخصصی ابتدا خواستار تداوم حمایت‌های دولت محترم و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این فناوری پیشرفته بوده و سرمایه‌گذاری متناسب با آن اهداف کلان را خواستار و خواهانند.

ب- اجرای درست و دقیق سیاست‌های کلان ابلاغی و قوانین مصوب کشور در زمینه فناوری زیستی و به ویژه مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته با فناوری بومی که همواره از چالش‌های فراروی متخصصین کشور بوده است، از زمان شروع به کار دولت تدبیر و امید جان تازه‌ای گرفته است و امید آن می‌رود که در سایه تداوم اجرای درست و کامل قانون، به زودی شاهد تجاری‌سازی محصولات تراریخته در کشور باشیم. شرکت‌کنندگان در این نشست تخصصی ضمن حمایت از تداوم روند اجرای قوانین، طرح هرگونه موضوع خارج از چارچوب قانون مغایر با سیاست‌های کلان نظام  می داند و به مخالفین موضوع گیاهان تراریخته احترام به قانون و مستندات علمی را توصیه می نماید.

 ج- بهره گیری از ظرفیت فناوری پیشرفته مهندسی ژنتیک در حوزه کشاورزی  نیازمند التزام به قانون و پرهیز از فناوری هراسی است و این امر باید در مراکز تصمیم گیر متوسط باشد از این رو، دستیابی به این قله علم و فناوری نیازمند توجهی ویژه، چه از حیث پژوهش‌های بنیادی در این حوزه، چه از نظر جنبه‌های تولیدی و چه در حیطه آینده‌پژوهشی است. لذا شرکت‌کنندگان در این نشست تخصصی، خواستار اعمال حمایت‌های ویژه از این حوزه، متخصصین، بنگاه‌های پژوهشی کشور و به ویژه حمایت از ایجاد و ورود بخش خصوصی به این حوزه از فناوری تا زمان ورود محصولات به بازار کشور و تبدیل کشور به قدرتی برتر و بلامنازع در منطقه هستند.

 د- یکی از چالش‌های بزرگ پیشرفت فناوری در همه‌ی کشورها، ایجاد فاصله اطلاعاتی بین متخصصین و بهره‌برداران آن فناوری و مردم عادی است. وجود این فاصله‌هاست که زمینه را برای انجام تبلیغات سوء بر ضد آن فناوری ایجاد کرده و فرصتی مناسب برای  هراسیبه وجود می‌آورد. متأسفانه در ضمن این احتمال وجود دارد که دشمنان پیشرفت کشور با نفوذ ، ضمن جهت‌دهی و هدایت فکری، برخی از هزینه‌های تبلیغات سوء آنها تحت عناوین زیبا و عوام‌فریبانه‌ای چون «آگاهی‌بخشی عمومی» و «دانستن حق مردم است» را نیز تأمین می‌کنند و با اشاعه ،  اطلاعات نادرست، ناقص و گزینش‌شده به مسموم‌سازی فضای عمومی کشور  بپردازند و لذا شرکت‌کنندگان در این نشست تخصصی ضمن تأکید بر «حق دانستن مردم»، خواستار سرمایه‌گذاری و حمایت از آگاهی بخشی درست به عموم مردم، تهیه برنامه‌های مناسب و استفاده از ظرفیت‌های رسانه ملی در جهت اطلاع‌رسانی به مردم هستند

  • ۰
  • ۰

محصولات تراریخته سلامتی محیط زیست دروغ سرطان

رئیس گروه پژوهش، زیرساخت و فناوری ستاد توسعه زیست فناوری گفت: محصولات تراریخته بر خلاف تمام تبلغات سویی که علیه آن صورت گرفته است، در حال حاضر جزو سالم‌ترین و پاک ترین غذاهای دردسترش بشر هستند.

دکتر بهزاد قره‌یاضی خاطرنشان کرد: تهاجمات سازمان یافته و با اهداف مشخصی علیه تولید محصولات تراریخته در کشور شکل گرفته است که باید در مقابل این تهاجمات ناعادلانه ایستاد.

رییس بخش تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: در تهاجمات افراد علیه محصولات تراریخته ادعاهای بی مبنایی مطرح می‌شوند که کاملا غیر علمی و بدون مبنا و مستندات قابل قبول هستند و کاملا مشخص است که پشت این تبلیغات سوء اهدافی نهفته است.

وی که در همایش «مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در خدمت محیط زیست، امنیت غذایی و سلامت انسان» سخن می‌گفت افزود: اطلاع‌رسانی در خصوص جایگاه فعلی بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در کشور، بررسی نوع حمایت های دولت از این حوزه، بررسی تهاجمات علیه تراریخته ها و راهکارهای مقابله با این تهاجمات ناعادلانه و سازمان یافته و اقدامات مورد نیاز برای توسعه تولید محصولات تراریخته در کشور مهم ترین اهداف برگزاری این همایش است.

وی با اشاره به نیاز کشور به ساده سازی مفاهیم علمی مرتبط با محصولات تراریخته برای ارائه اطلاعات صحیح به مردم، گفت: تا زمانیکه نتوانیم فواید و منافع و برتری های محصولات تراریخته و نیاز جامعه به این محصولات را در بین عموم مردم ترویج کنیم نمی‌توانیم توقع توسعه این علم را در کشور داشته باشیم.

قره‌یاضی تصریح کرد: پژوهشگران معمولا با ادبیات علمی پیچیده ای صحبت می کنند که حتی در بین خودشان هم برای فهم زبان یکدیگر به زمان و هضم مطالب نیاز دارند. در حال حاضر مطالب موجود در کشور در زمینه محصولات تراریخته مطالب علمی پیچیده ای است که فهم آن برای مردم عادی سخت است. به همین دلیل ساده سازی مفهوم تراریخته و بیان منافع و فواید آن در کشور ضروری است.

به گفته وی، محصولات تراریخته رابطه مستقیمی با توسعه کشاورزی دارد به همین دلیل باید راه‌های توسعه فناوری تولید محصولات تراریخته را برای مسوولین و دولتمردان هم روشن کنیم.

دبیر گروه پژوهش، زیرساخت و فناوری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با اشاره به افزایش قابل توجه بودجه بخش تحقیق و فناوری در لایحه بودجه سال 95 کشور، گفت: در لایحه بودجه سال 95، سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص ملی به بیش از یک درصد رسیده و 15 هزار میلیارد تومان شده است.

وی خاطرنشان کرد: این افزایش جهنده بودجه حوزه تحقیق و فناوری نشاندهنده توجه ویژه دولت به این بخش است آن هم در شرایطی که درآمد دولت در سال آینده از منابع نفتی به دلیل کاهش قیمت نفت با ابهام مواجه است.

منبع

  • ۰
  • ۰

رییس انجمن ایمنی زیستی در پیامی به مناسبت آغاز سال جدید ابراز امیدواری کرد که با تداوم بهار تراریخته ها که از ابتدای سال گذشته آغاز شده، زمینه تولید انبوه و تجاری نخستین واریته پنبه تراریخته ایرانی مقاوم به آفات که احتمالا «نگار» نامیده خواهد شد در سال 95 فراهم شود. 

به گزارش ایسنا، دکتر قره یاضی در این پیام با مروری بر تحولات صورت گرفته در زمینه فناوری تولید محصولات تراریخته در سال جاری آورده است: «بهار در راه است. امسال بهار زودتر آمده است. بهاری که امیدواری‌ها برای تداوم آن زیاد است. سالی که در آن قرار داریم نیز بهاری بوده است. سراسر سال، بهار بوده و بهاری مانده است. در آغازین روزهای سال 1394 دومین جلسه شورای ملی ایمنی‌زیستی به ریاست دکتر جهانگیری و با حضور وزرای ذیربط و رییس سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد و با وجود مقاومت غیر قابل باور سازمان حفاظت محیط زیست، آیین‌نامه فراقانونی و بازدارنده ایمنی‌زیستی را که بدون تصویب در شورای ملی ایمنی‌زیستی بین بخشنامه‌های فله‌ای در آخرین روزهای کاری دولت دهم صادر شده بود برای بار دوم لغو کرد. 

اعتراض به نحوه عملکرد و اجرای پروژه توانمندسازی ایمنی‌زیستی و تصویب آیین‌نامه اجرایی بند (ب) ماده (7) قانون ایمنی‌زیستی مورد تایید انجمن ایمنی‌زیستی از دیگر برکات اولین روزهای بهاری سال 1394 بود. 

اردیبهشت سال 1394 هم شاهد برپایی بزرگترین جشنواره زیست‌فناوری کشور را در آغوش گرفتیم. کشورمان میزبان ده‌ها دانشمند برجسته از سراسر جهان بود و جشنواره زیست‌فناوری محل ارایه آخرین دستاوردها در این حوزه سرنوشت‌ساز. میهمان ویژه این جشنواره و کنگره بیوتکنولوژی که با همکاری فعال انجمن ایمنی‌زیستی برگزار شد کسی نبود جز دکتر ون‌مونتاگو برنده جایزه جهانی غذا و بنیانگذار مهندسی ژنتیک و انتقال ژن به گیاهان. دکتر ون‌مونتاگو را همسرش همراهی می‌کرد. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در اقدامی درخور تحسین در بهار 1394 ضمن اهدای مدال طلای کشاورزی جمهوری اسلامی کشورمان به دکتر ون‌مونتاگو، در برابر چشمان مشتاق هزاران پژوهشگر از سراسر کشور و در مقابل دوربین رسانه‌ها از اولین پنبه تراریخته کشور که آماده بهره‌برداری و تولید انبوه است، رونمایی کرد. بهار 1394 طولانی شد و سراسر تابستان هم بهاری بود. در تابستان 1394 آزمایشات مزرعه‌ای پنبه تراریخته با رعایت کامل قانون ایمنی‌زیستی در اقصی‌نقاط کشور انجام شد. پنبه‌های تراریخته مقاوم به آفت کرم قوزه‌ پنبه از چنان برتری‌هایی برخوردار بودند که کشاورزان پیشرو و مسوولان محلی را با اشتیاق برای دستیابی به بذر آن به دوایر مختلف وزارت جهاد کشاورزی روانه کرد. آوازه پنبه تراریخته و ویژگی‌هایی چون مقاومت مطلق صددرصدی در مقابل حشرات پروانه‌ای، عملکرد بالا و تناسب مرفولوژیک آن برای برداشت ماشینی، وزیر جهاد کشاورزی، معاونین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان وزیر و مدیران بسیاری را به پای مزارع آزمایشی کشاند. تبسم توام با رضایت همزمان کشاورزان و مدیران، تابستان 1394 را بهاری می‌کرد. 

بهار در گیلان و استان‌های شمالی نیز که پس از هشت سال فناوری‌هراسی مدیران وقت وزارت جهاد کشاورزی و اتلاف و نابودی بیش از 120 تن برنج تراریخته الیت در انباری متروکه در شهرستان رشت میزبان ده‌ها لاین برنج تراریخته مقاوم به کرم ساقه‌خوار برنج در قالب آزمایشات مزرعه‌ای بود، حال و هوای دیگری داشت. 

بهار 1394 خیلی بهاری بود. از تابستان گذشت و به پاییز رسید. برجام به فرجام رسید. رهبری داهیانه حضرت‌ آیت‌ الله خامنه‌ای، تلاش بی‌وقفه روحانی و تیم مذاکره‌کننده‌اش و صبوری و همراهی و حمایت ملت شریف، جهاد دیگری را برای کشور به ارمغان آورد. در این بهار، امیدواری برای توسعه همکاری‌ها در حوزه مهندسی ژنتیک و ایمنی‌زیستی کشور هم به اوج خود رسید. ملاقات هیات عالی‌مرتبه ایرانی به سرپرستی دکتر قانعی، رییس ستاد توسعه زیست‌فناوری با هدایت و حمایت ویژه دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رفت و آمدهای صاحبان فناوری به مهد علم و فناوری منطقه و اشتیاق آنها به از سرگیری همکاری‌های علمی با دانشمندان برجسته‌ای که خود قلم محرومیت به موافقت و معاشرت با آنها را کشیده بودند، همگی نوید بهاران دیگری را در حوزه توسعه علمی کشور و ایفای نقش درخور نام جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان می‌داد.» 

سال 1394 همه‌اش بهاری بود، بهارستان بود، نشاط بود و همراهی و توسعه. در سال 1394 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اولین بار رسماً و علناً برای عرضه محصولات تراریخته در بازار مصرف مجوز صادر کرد. 

برخلاف تمام دهه گذشته که محصولات تراریخته بدون اطلاع مردم وارد کشور شده و به مصرف می‌رسید این بار وزارت بهداشت، عرضه‌کنندگان این نوع محصولات پاک و برتر را ملزم به برچسب‌گذاری کرد. اقدام مبارکی که صد البته مخالفان توسعه علمی کشور آن را برنتابیدند. اتاق فرمان راه انداختند، اتاق فکر (!؟) ایجاد کردند و تلاش حداکثری خود را برای استمرار وضع گذشته (استمرار واردات پنهان محصولات تراریخته، توزیع بدون برچسب آن در جامعه، استمرار استفاده از سموم شیمیایی خطرناک در عرصه تولید داخلی) به‌کار بردند. آنها نیک می‌دانستند که ساختارهای ملی مورد نیاز برای نظارت، ارزیابی و صدور مجوز تولید و رهاسازی قانونی محصولات تراریخته یکی پس از دیگری در حال شکل‌گیری است. 

زمستان امسال با تشکیل رسمی کمیته صدور مجوز واردات، صادرات و کشت و رهاسازی محصولات تراریخته در وزارت جهاد کشاورزی آخرین پازل تولید ملی محصولات تراریخته پا به پای ارایه دستاوردهای پژوهشگران و مهندسان ژنتیک تکمیل شد.

جریان‌های «فناوری‌هراس» در مقابله با توسعه فناوری محصولات تراریخته در کشور اختلافات دیرین سیاسی و حتی پدرکشتگی‌ها را کنار گذاشتند و گاه، محصولات ارگانیک و گاهی محیط زیست را در مقابل مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته قرار دادند و وقتی کم آوردند، دست به دامن هنرپیشه بالیوود واندانا شیوا شدند تا شایعه دروغین خودکشی 300 هزار پنبه‌کار تراریخته‌کار هندی را به صورت دست اول از این هنرپیشه فناوری‌هراس بین‌المللی هندی در بین جامعه ایرانی منتشر کنند اما هوا بهاری‌تر از آن بود که با چند تگرگ و رعد و برقی که به تلاش مذبوحانه «زمستان» برای استیلا بر بهار مربوط می‌شد، خدشه‌ای بر بهار و بهارستان 1394 وارد آید. دانشمندان و پژوهشگران بهاری، مدیران ارشد نظام بهاری، کشاورزان بهاری و مردم بهاری مناطق مختلف همه به پا خاستند. از گیلان و مازندران تا اصفهان و یزد و کرمان و تهران همه با هم یک‌ صدا خواهان دستیابی کشور به «فناوری» و تولید ملی محصولات تراریخته شدند.

عرصه‌های تولید تجاری پنبه در حال آماده‌سازی است. مجوز تولید انبوه و تجاری پنبه تراریخته مقاوم به آفات در راه است. کشاورزان با خود زمزمه‌ می‌کنند که: «آب زنید ‌راه را هین که نگار می‌رسد»! شاید «نگار» بتواند نام اولین واریته پنبه تراریخته ایران را به خود اختصاص دهد. 

شاید مخاطبین این پیام پیشنهاد بهتری داشته باشند که منتظر دریافت آن خواهیم بود. سال 1395 سال دفن فناوری‌هراسی در مقابل علوم و فنون پیشرفته از جمله مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته خواهد بود. سال احیای فناوری‌های نو و دعوت فناوری‌هراسان به دوستی و آشتی با علم و دانایی. سال تحقق عینی برتری‌ها و مزایای زیست‌محیطی و سلامت محصولات تراریخته و در یک کلام سالی بهاری.» 

منبع

  • ۱
  • ۰

مهندسی ژنتیک گیاهی سریع ترین فناوری پذیرفته شده در تاریخ بشر برای دستیابی به برتری های کیفی و کمی توسط کشاورزان بوده است. این فناوری مزایای واقعی برای محیط زیست و معیشت کشاورزان در بر-داشته و دارد. 

متاسفانه با وجود مطالعات علمی معتبر و متعدد در مورد ایمن بودن محصولات تراریخته برای مصرف کننده و محیط زیست، هنوز این فناوری با ادعاهای گمراه کننده ای از سوی برخی افراد مواجه می شود که درآمد برخی از آنها با تشویش اذهان عمومی گره خورده است.

نتایج یک پژوهش جامع بر روی مقالات منتشر شده در مجلات معتبر علمی نشان می دهد که کشت وکار گیاهان تراریخته باعث کاهش مصرف آفت­کش ها به میزان 37 درصد، افزایش عملکرد گیاه  به میزان 22 درصد و افزایش درآمد کشاورزان تا 68 درصد شده است. این ارقام معنی­ دار بوده و نشان می­دهد که چرا مجموع سطح­ کشت ­شده توسط محصولات تراریخته در طی یک دوره 18 ساله معادل 150 درصد مساحت کشورهایی همچون امریکا یا چین بوده است.

در پژوهش حاضر به طور عمده از داده های مربوط به گیاهان متحمل به علف کش و مقاوم به آفات (در سه گیاه ذرت، سویا و پنبه تراریخته) در مقالات و منابع علمی معتبر مانند سایت گوگل اسکولار استفاده شده است. منابعی که مقالات و مطالب موافق یا مخالف تراریخته در آن وجود دارد تا که مبادا به جانبداری یک طرفه از محصولات تراریخته متهم نشوند. در این بررسی جامع اثر گیاهان تراریخته و مزایای زراعی و اقتصادی آنها به صورت آماری مثبت و معنی دار بوده است.

حال سوال این است که آیا با روشن ­شدن این حقایق، بحث و چالش پیرامون محصولات تراریخته بین موافقان و مخالفان آن به پایان خواهد رسید یا  همچنان ادامه خواهد یافت؟ نه تنها کشاورزی پیشرفته و نیل به هدف تولید و توسعه پایدار مستلزم استفاده از فناوری های نو و به ویژه محصولات تراریخته است، بلکه گیاهان تراریخته مقاوم به آفات و بیماری­ها می­توانند در کشاورزی تلفیقی و ارگانیک در جهت کاهش مصرف سموم به کار روند. کشت محصولات تراریخته با اهداف کشاورزی ارگانیک از جمله عدم مصرف سم همسو است. از این روست که اصطلاح "ارگانوژنیک" تعریف می شود که از پیوند مبارک محصولات ارگانیک و محصولات تراریخته به وجود می‌آید. تعریف این اصطلاح جهت تبیین اهداف مشترک کشاورزی ارگانیک و تولید محصولات تراریخته است. در واقع مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته فناوری پیشرفته‌ای است که بشر با هوشمندی از آن بهره می‌برد تا معضلات استفاده از سموم را کاهش دهد و تولید غذای سالم همراه با امنیت غذایی را به ارمغان آورد.

پیوند تولیدات تراریخته و ارگانیک در آینده اجتناب ناپذیر و در واژه ارگانوژنیک بر تارک راهبرد امنیت غذایی خواهد درخشید تا از نگرانی های جامعه بشری در مورد رفتن شتاب آلود به سوی جمعیت 10 میلیارد نفری کاسته شود. 

دکتر پیمان نوروزی / عضو هیات علمی موسسه تحقیقات و اصلاح بذر چغندر 

منبع

  • ۰
  • ۰

دانشمندان دروغ سرطان زا بودن تراریخته حقیقت 

روسای انجمنهای بیوتکنولوژی، ایمنی زیستی و ژنتیک و برخی اعضای این انجمنها در نشستی در خبرگزاری مهر با تایید سلامت محصولات تراریخته تاکید کردند این محصولات به راحتی وارد کشور شده و مصرف می شوند اما از تولید داخلی ممانعت به عمل می‌آید.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست بیوتکنولوژی و چالشهای موجود با حضور مسئولان و اعضای انجمنهای علمی مرتبط روز گذشته در خبرگزاری مهر برگزار شد. دکتر محمد علی ملبوبی رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران در این نشست درباره مباحثی مبنی بر احتمال وجود خطر در محصولات تراریخته گفت: هم اکنون بدون هیچ ملاحظه ای محصولات تراریخته به کشور وارد می شوند و همه مردم هم مصرف می کنند. البته این محصولات در خارج از کشور ارزیابی مخاطرات شده اند و هیچ نگرانی در مورد آنها وجود ندارد.

 

رئیس انجمن بیوتکنولوژی: ادعای سمی یا سرطانزا بودن محصولات تراریخته دروغ است

رئیس انجمن بیوتکنولوژی گفت: اینکه عنوان می شود گیاه تراریخته سمی، سرطان زا یا عفونت زا است از نظر علمی دروغ است و ما این مباحث را جز مزخرفات علمی می دانیم.

وی اضافه کرد: این مباحث افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می دهد که خیانت است و نمی توان به راحتی افکار مردم را نسبت به محصولات زیست فناوری تغییر داد.

ملبوبی در پاسخ به این پرسش که ذینفعان بیوتکنولوژی را چه افرادی تشکیل می دهند گفت: ما عمرمان را صرف تحصیل و تحقیق در بیوتکنولوژی کرده ایم تا روزی محصول حاصل از این فناوری به دست مردم برسد بنابراین ذینفعان بیوتکنولوژی مردم هستند.

رئیس انجمن ژنتیک: رسانه ها به بحث علمی پیرامون محصولات تراریخته دامن بزنند

دکتر اکبری رئیس انجمن ژنتیک ایران نیز در این نشست با اشاره به برخی مشکلات پیش روی زیست فناوری گفت: در میان برخی مسئولین به ویژه در سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص بیوتکنولوژی شبهاتی وجود دارد که ما به عنوان جامعه علمی باید تلاش بیشتری انجام دهیم تا به تفاهم در این زمینه کمک کند.

وی اظهار داشت: پیشنهاد می کنم برای اینکه در بیوتکنولوژی به اغنا برسیم، مباحثات بیشتری صورت گیرد و متخصصین این رشته مستندات را برای صحت و کذب موارد عنوان شده در خصوص بیوتکنولوژی ارائه دهند.

رئیس انجمن ژنتیک تأکید کرد: باید مباحثات را ادامه داد و به خبرگزاری مهر پیشنهاد می کنم که بحث علمی پیرامون این موضوع را دامن بزند.

رئیس انجمن ایمنی زیستی: سازمان محیط زیست با فناوری نانو هم مشکل دارد

دکتر بهزاد قره یاضی- رئیس انجمن ایمنی زیستی زنیز در این نشست گفت: افراد فناوری هراس و دانایی ستیز که مسئولیت های عالی رتبه علمی را در کشور در دست دارند و مدیریتهای پژوهشی و تخصصی کشور را اشغال کرده اند با همه فناوریها مخالفت می کنند. سازمان حفاظت محیط زیست در مورد نانو نیز اظهاراتی دارد و فرض را بر این می گذارد که محققی که کار علمی حتی در زمینه نانو انجام می دهد بی مهابا تحقیق می کند.

وی با بیان اینکه این مسایل کارشناسی شده بیان نمی شود، گفت: اظهاراتی که فناوری هراسی را در مردم ایجاد می کند، بنیان کارشناسی ندارند.

رئیس انجمن ایمنی زیستی اظهار داشت: برخی از مدیران غافل هستند، مشاورین بی کفایت دارند، صداقت ندارند و در برخی موارد اجازه می دهند مشکلاتی برای پیشبرد فناوری در کشور به وجود آید.

وی همچنین تأکید کرد: بحث ما سیاسی نیست و نه تنها در این دولت که در دولت قبل نیز با مشکلاتی مواجه بودیم.

 

عضو هیئت مدیره انجمن ایمنی زیستی: مخالفان بیوتکنولوژی در مناظره ها حضور نمی یابند

دکتر عالم زاده – عضو هیئت مدیره انجمن ایمنی زیستی نیز در این نشست در پاسخ به این پرسش که چرا در برابر بیوتکنولوژی مقاومت وجود دارد، گفت: کشورهای بیگانه نمی خواهند ما به این فناوری دست پیدا کنیم و در داخل کشور نیز زمانی که از طرفین موافق و مخالف بیوتکنولوژی در جلسانی دعوت می شود طرف مخالف در این جلسات حضور نمی یابند.

وی اظهار داشت: این مخالفت ها در مورد زیست فناوری در دانشگاهها کمتر مشاهده می شود. دانشگاه مکانی است برای بحث علمی و اگر مخالفانی در مورد بیوتکنولوژی در دانشگاهها وجود داشته باشد ما با بحث علمی آنها را قانع می کنیم اما زمانی که مخالفین بیرون از دانشگاه یک طرفه قضاوت و مطالبی که به هیچ عنوان سندیت علمی ندارد را به چاپ می رسانند تعجب ما را بر می انگیزد.

عضو هیئت مدیره انجمن ایمنی زیستی گفت: برداشت من این است که مخالفتها در خصوص بیوتکنولوژی ناآگاهانه است و در موارد آگاهانه نیز منافع ملی زیر پای منافع شخصی ذبح می شود.

مختار جلالی : محصولات وارداتی تراریخته را سالم می دانند اما تولید داخل را سرطان زا!

مختار جلالی - عضو هیئت مدیره انجمن ایمنی زیستی در این نشست با طرح این سئوال که چرا مخالفین از مباحثه درباره بیوتکنولوژی فرار می کنند، گفت: چرا وقتی حرف منطقی ندارند عنوان می کنند "جنگلهایی که بر اثر محصولات تراریخته گرد مرگ روی آنها نشسته و برخی بیماری ها به تراریخته بر می گردند؟"

وی ادامه داد: اگر مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست دلسوزاند چرا به وضعیت هوای تهران رسیدگی نمی کنند؟ چرا کشتی های ذرت و ... در کشور ما پهلو می گیرد و اجازه می دهیم که مردم از این محصولات استفاده کنند؟ واردات محصولات تراریخته اشکالی ندارد اما تولید آن توسط محققین مشکل دارد؟!

امیدی نیا: 58 درصد سوبسید فناوری کشور آمریکا به بیوتکنولوژی اختصاص یافته است

دکتر اسکندر امیدی نیا – عضو انجمن ایمنی زیستی نیز در این نشست با تأکید بر اینکه زندگی، تخصص و کار روزانه ما با مسائل مربوط به بیوتکنولوژی ارتباط دارد به بحث تربیت نیروی انسانی در زمینه بیوتکنولوژی در کشور اشاره کرد و گفت: اگر بیوتکنولوژی با مشکل مواجه شود، تربیت نیروی انسانی نیز در این زمینه با چالش رو به رو خواهد شد.

وی همچنین با استناد به گزارشی درباره اختصاص اعتبار توسط آمریکا برای پیشرفت زیست فناوری در این کشور اظهار داشت: در سال 2002 گزارشی از اختصاص اعتبار به بیوتکنولوژی توسط آمریکا منتشر شد که بر اساس آن این کشور، 110 میلیارد دلار به عنوان سوبسید در خصوص فناوری به دانشگاهها اختصاص داده و از این مبلغ 58 درصد به بیوتکنولوژی تعلق داشته است.

عضو انجمن ایمنی زیستی اضافه کرد: در سایر کشورهای پیشرفته نیز اعتبارات زیادی به پیشبرد بیوتکنولوژی اختصاص داده می شود.

افراز: شک نکنید که محصول تراریخته را همه مصرف می کنیم

دکتر افراز – عضو هیئت مدیره انجمن ژنتیک نیز که در این نشست حضور داشت با اشاره به واردات محصولات تراریخته به ویژه ذرت در کشور گفت: هر ساله ذرت را از کشورهایی وارد می کنیم که این کشورها در کشت محصولات تراریخته به شدت فعال هستند.

عضو انجمن ژنتیک اظهار داشت: از سوی دیگر زمانی که این محصولات وارد کشور می شوند، در طول مسیر مقداری از آنها ریخت و پاش هایی دارند و به طور طبیعی در داخل کشور سبز می شوند.

 منبع: سرطان‌زا بودن محصولات تراریخته دروغی بزرگ است

  • ۰
  • ۰

رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: سال گذشته ایران در عرصه پنج محصول دارویی دانش بنیان 600 میلیون دلار فروش داشته است.


به گزارش ایرنا، محمود تولایی روز چهارشنبه در همایش ملی مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار در یزد افزود: هم اکنون داروهای مبتنی بر بیوتکنولوژی در ایران تایید شده و به کشورهای دیگر نیز صادر می شود.
وی با بیان اینکه صاحبان استراتژی جهان از تمام ظرفیت ها برای مواجه با چالش های غذایی استفاده می کنند اظهار کرد: کشور ما در این حوزه ظرفیت های خوبی دارد اما به دلیل نبود سیاست گذاری توجهی به این توانمندی ها نشده است.
عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله الاعظم با بیان اینکه 6 هزار کیلومتر مرز خشکی و بیابانی در کشور وجود دارد گفت: هم اکنون 32 میلیون هکتار مرز بیابانی در کشور است.
وی با بیان اینکه کویر لوت یک دهم مساحت بیابانی کشور را شامل می شود تصریح کرد: در این منطقه می توان از فناوری های بیوتکنولوژی در تولید گیاه استفاده کرد.
تولایی با اشاره به پیشرفت های کشور در عرصه های مختلفی چون فناوری هسته ای، سلول های بنیادی و بیوتک، گفت: متاسفانه سهم کشاورزی در عرصه فناوری مشخص نیست.
** بهره برداری سیاسی از مقوله علمی یک آفات است
استاندار یزد هم نگاه به آینده را از جمله مهمترین ویژگی فعالان عرصه علم و پژوهش بیان کرد و گفت: دستاوردهای علمی حامی منافع جامعه در عرصه ها مختلف علمی، صنعتی و سلامت است.
سید محمد میرمحمدی افزود: به محصولات تراریخته به عنوان شمشیر دولبه نگاه می شود این نگاه نادرستی است بلکه این عنوان برای کارهای غیر علمی کاربرد دارد.
وی با بیان اینکه دنیای ژنتیک بسیار گسترده و وسیع است اظهار کرد: دستاوردهای این علم علاوه در بخش کشاورزی در بخش های درمان ، بهداشت هم مورد استفاده قرار می گیرد.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: در زمینه مسائل علمی نباید برخورد سیاسی داشته باشیم و اگر چنین باشد از جنبه علمی یک آفت به حساب می آید.
وی اظهار کرد: یک مطلب علمی وقتی به اثبات رسید دیگر جای نگرانی وجود دندارد چرا برخی افراد سعی دارند در های علم را برای افراد جامعه ببندند و از پیشرفت علم و دانش در هراس هستند.
استاندار یزد پیوند محصولات تراریخته با سلامت غذای جامعه را از جمله مهمترین اتفاقات مطلوب در حوزه تولید محصولات غذایی سالم خواند و گفت: همکاری و مشارکت فعال دانشگاه علوم پزشکی، حلقه تکمیلی چرخه تولید محصولات تراریخته در استان و کشور است.
استاندار یزد در در ادامه بر حضور حداکثری همه در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی تاکید و تصریح کرد: امیدواریم این دو انتخابات به نوعی رقم بخورد که دنیا چشم طمع به نظام ما نداشته باشد.
وی افزود: قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در صدر قدرت منطقه ای از جمله دستاوردهای فعالان علمی و پژوهشی نظام است.
همایش ملی مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار با حضور بیش از یکصد نفر از دانشجویان رشته های مخلتف پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، ژنتیک در سالن همایش باقرا العلوم یزد برگزار شد.
همایش یاد شده با هدف تبیین راهکارهای تامین امنیت غذایی و تولید غذای سالم برپا شد و لزوم دستیابی به امنیت غذایی و توسعه پایدار، فواید زیست محیطی محصولات تراریخته ، آخرین وضعیت جهانی این محصولات و استانداردهای محصولات ترار یخته از محورهای این همایش بود.
محصولات تراریخته، محصولاتی هستند که کارشناسان با دستکاری که روی ژنتیک آن ها انجام می دهند، یک خصوصیت ویژه را در محصول ایجاد می کنند یا یک خصوصیت را حذف می کنند؛ به عنوان مثال پروتئین هایی داخل محصول ایجاد می کنند که خاصیت آفت کشی دارد و این سموم باعث می شود که مثلا کرم ساقه در برنج از بین برود.