محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته ارگانیسم‌ها و محصولاتی هستند که از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده‌اند تا صفات مفیدی در آنها بروز یابد مانند مقاومت به آفات (کاهش نیاز به مصرف سموم)، ماندگاری بیشتر (کاهش نیاز به نگهدارنده)، افزایش محصول (کاهش نیاز به زمین کشاورزی و جنگل‌زدایی)، ... اینها همه در خدمت محیط زیست و سلامتی است و به کمک بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری نوین فراهم شده است. علمی که قرن بیست و یکم را به نام آن می‌شناسند و آینده زمین را متحول خواهد کرد. به خاطر پتانسیل بالای اقتصادی زیست‌فناوری طمع زیادی برای در دست گرفتن انحصار این علم در جهان در جریان است به همین دلیل دروغ پراکنی علیه آن فراوان است و ما را از نزدیک شدن به آن منع می‌کنند.

  • ۰
  • ۰

رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: سال گذشته ایران در عرصه پنج محصول دارویی دانش بنیان 600 میلیون دلار فروش داشته است.


به گزارش ایرنا، محمود تولایی روز چهارشنبه در همایش ملی مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار در یزد افزود: هم اکنون داروهای مبتنی بر بیوتکنولوژی در ایران تایید شده و به کشورهای دیگر نیز صادر می شود.
وی با بیان اینکه صاحبان استراتژی جهان از تمام ظرفیت ها برای مواجه با چالش های غذایی استفاده می کنند اظهار کرد: کشور ما در این حوزه ظرفیت های خوبی دارد اما به دلیل نبود سیاست گذاری توجهی به این توانمندی ها نشده است.
عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله الاعظم با بیان اینکه 6 هزار کیلومتر مرز خشکی و بیابانی در کشور وجود دارد گفت: هم اکنون 32 میلیون هکتار مرز بیابانی در کشور است.
وی با بیان اینکه کویر لوت یک دهم مساحت بیابانی کشور را شامل می شود تصریح کرد: در این منطقه می توان از فناوری های بیوتکنولوژی در تولید گیاه استفاده کرد.
تولایی با اشاره به پیشرفت های کشور در عرصه های مختلفی چون فناوری هسته ای، سلول های بنیادی و بیوتک، گفت: متاسفانه سهم کشاورزی در عرصه فناوری مشخص نیست.
** بهره برداری سیاسی از مقوله علمی یک آفات است
استاندار یزد هم نگاه به آینده را از جمله مهمترین ویژگی فعالان عرصه علم و پژوهش بیان کرد و گفت: دستاوردهای علمی حامی منافع جامعه در عرصه ها مختلف علمی، صنعتی و سلامت است.
سید محمد میرمحمدی افزود: به محصولات تراریخته به عنوان شمشیر دولبه نگاه می شود این نگاه نادرستی است بلکه این عنوان برای کارهای غیر علمی کاربرد دارد.
وی با بیان اینکه دنیای ژنتیک بسیار گسترده و وسیع است اظهار کرد: دستاوردهای این علم علاوه در بخش کشاورزی در بخش های درمان ، بهداشت هم مورد استفاده قرار می گیرد.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: در زمینه مسائل علمی نباید برخورد سیاسی داشته باشیم و اگر چنین باشد از جنبه علمی یک آفت به حساب می آید.
وی اظهار کرد: یک مطلب علمی وقتی به اثبات رسید دیگر جای نگرانی وجود دندارد چرا برخی افراد سعی دارند در های علم را برای افراد جامعه ببندند و از پیشرفت علم و دانش در هراس هستند.
استاندار یزد پیوند محصولات تراریخته با سلامت غذای جامعه را از جمله مهمترین اتفاقات مطلوب در حوزه تولید محصولات غذایی سالم خواند و گفت: همکاری و مشارکت فعال دانشگاه علوم پزشکی، حلقه تکمیلی چرخه تولید محصولات تراریخته در استان و کشور است.
استاندار یزد در در ادامه بر حضور حداکثری همه در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی تاکید و تصریح کرد: امیدواریم این دو انتخابات به نوعی رقم بخورد که دنیا چشم طمع به نظام ما نداشته باشد.
وی افزود: قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در صدر قدرت منطقه ای از جمله دستاوردهای فعالان علمی و پژوهشی نظام است.
همایش ملی مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار با حضور بیش از یکصد نفر از دانشجویان رشته های مخلتف پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، ژنتیک در سالن همایش باقرا العلوم یزد برگزار شد.
همایش یاد شده با هدف تبیین راهکارهای تامین امنیت غذایی و تولید غذای سالم برپا شد و لزوم دستیابی به امنیت غذایی و توسعه پایدار، فواید زیست محیطی محصولات تراریخته ، آخرین وضعیت جهانی این محصولات و استانداردهای محصولات ترار یخته از محورهای این همایش بود.
محصولات تراریخته، محصولاتی هستند که کارشناسان با دستکاری که روی ژنتیک آن ها انجام می دهند، یک خصوصیت ویژه را در محصول ایجاد می کنند یا یک خصوصیت را حذف می کنند؛ به عنوان مثال پروتئین هایی داخل محصول ایجاد می کنند که خاصیت آفت کشی دارد و این سموم باعث می شود که مثلا کرم ساقه در برنج از بین برود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی