محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته ارگانیسم‌ها و محصولاتی هستند که از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده‌اند تا صفات مفیدی در آنها بروز یابد مانند مقاومت به آفات (کاهش نیاز به مصرف سموم)، ماندگاری بیشتر (کاهش نیاز به نگهدارنده)، افزایش محصول (کاهش نیاز به زمین کشاورزی و جنگل‌زدایی)، ... اینها همه در خدمت محیط زیست و سلامتی است و به کمک بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری نوین فراهم شده است. علمی که قرن بیست و یکم را به نام آن می‌شناسند و آینده زمین را متحول خواهد کرد. به خاطر پتانسیل بالای اقتصادی زیست‌فناوری طمع زیادی برای در دست گرفتن انحصار این علم در جهان در جریان است به همین دلیل دروغ پراکنی علیه آن فراوان است و ما را از نزدیک شدن به آن منع می‌کنند.

  • ۰
  • ۰

چندی پیش همایش «مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در خدمت محیط زیست، امنیت غذایی و توسعه پایدار» با حضور اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و برخی مسوولان کشور و با حمایت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاونت علم و فناوری رئیس جمهوری و انجمنهای علمی بر گزار شد. این همایش قطعنامه پایانی مفیدی در حمایت از تولید داخلی محصولات تراریخته و ضرورت مقابله با فناوری هراسی داشت که در ذیل آمده است:

فناوری زیستی به عنوان یکی از فناوری‌های کلیدی قرن بیست و یکم در حل مشکلات کشور به ویژه تأمین امنیت غذایی، تأمین سلامت و رفاه برای مردم و به ویژه، افزایش درآمد و رفاه کشاورزان به عنوان یکی از محروم‌ترین اقشار کشور، همواره مورد تأکید مسئولان ارشد نظام بوده است. اسناد بالادستی نظام از جمله سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، نقشه جامع علمی کشور، سند ملی زیست‌فناوری و قوانین مترقی کشور در زمینه ایمنی زیستی و از جمله، قانون ملی ایمنی زیستی، مصوب سال 1388 بر پیشرفت کشور در این زمینه تأکید داشته و دستیابی به سهم سه درصدی از بازار محصولات فناوری‌زیستی در افق 1404 را هدف‌گیری و برنامه‌ریزی کرده‌اند. اجرایی شدن این اهداف مترقی و دستیابی به جایگاه اول منطقه از نظر علم و فناوری نیازمند عزم ملی و برداشتن گام‌هایی استوار برای حل مشکلات فراروی کشور در این زمینه است. از این رو، شرکت‌کنندگان در نشست تخصصی «مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در خدمت محیط زیست، امنیت غذایی و سلامت انسان» پس از استماع سخنرانی‌های متخصصین و مسئولان کشوری، ضمن اعلام پایبندی به این اهداف، سیاست‌های مترقی و برنامه‌های ترسیم‌شده موارد ذیل را به عرض مسئولان ارشد نظام می‌رسانند:

 الف: فناوری زیستی و مهندسی ژنتیک در کشور جمهوری اسلامی ایران علیرغم وجود تحریم‌های ظالمانه دنیای سطله به بلوغ علمی کافی برای تحقق اهداف تعیین‌شده در اسناد بالادستی نظام دست یافته است. متخصصین کشور آماده برداشتن گام‌هایی بلند برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و نیل به ایرانی قدرتمند، سرفراز و دارای رفاه اجتماعی هستند. وجود قوانین حمایت‌کننده و دیدگاه مساعد مسئولین ارشد نظام سرمایه‌ای ارزشمند برای متخصصین است. با این وجود تبدیل این نیروی بالقوه به تولیدی بالفعل نیازمند حمایت‌های جدی مادی و معنوی است. لذا شرکت‌کنندگان در این نشست تخصصی ابتدا خواستار تداوم حمایت‌های دولت محترم و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این فناوری پیشرفته بوده و سرمایه‌گذاری متناسب با آن اهداف کلان را خواستار و خواهانند.

ب- اجرای درست و دقیق سیاست‌های کلان ابلاغی و قوانین مصوب کشور در زمینه فناوری زیستی و به ویژه مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته با فناوری بومی که همواره از چالش‌های فراروی متخصصین کشور بوده است، از زمان شروع به کار دولت تدبیر و امید جان تازه‌ای گرفته است و امید آن می‌رود که در سایه تداوم اجرای درست و کامل قانون، به زودی شاهد تجاری‌سازی محصولات تراریخته در کشور باشیم. شرکت‌کنندگان در این نشست تخصصی ضمن حمایت از تداوم روند اجرای قوانین، طرح هرگونه موضوع خارج از چارچوب قانون مغایر با سیاست‌های کلان نظام  می داند و به مخالفین موضوع گیاهان تراریخته احترام به قانون و مستندات علمی را توصیه می نماید.

 ج- بهره گیری از ظرفیت فناوری پیشرفته مهندسی ژنتیک در حوزه کشاورزی  نیازمند التزام به قانون و پرهیز از فناوری هراسی است و این امر باید در مراکز تصمیم گیر متوسط باشد از این رو، دستیابی به این قله علم و فناوری نیازمند توجهی ویژه، چه از حیث پژوهش‌های بنیادی در این حوزه، چه از نظر جنبه‌های تولیدی و چه در حیطه آینده‌پژوهشی است. لذا شرکت‌کنندگان در این نشست تخصصی، خواستار اعمال حمایت‌های ویژه از این حوزه، متخصصین، بنگاه‌های پژوهشی کشور و به ویژه حمایت از ایجاد و ورود بخش خصوصی به این حوزه از فناوری تا زمان ورود محصولات به بازار کشور و تبدیل کشور به قدرتی برتر و بلامنازع در منطقه هستند.

 د- یکی از چالش‌های بزرگ پیشرفت فناوری در همه‌ی کشورها، ایجاد فاصله اطلاعاتی بین متخصصین و بهره‌برداران آن فناوری و مردم عادی است. وجود این فاصله‌هاست که زمینه را برای انجام تبلیغات سوء بر ضد آن فناوری ایجاد کرده و فرصتی مناسب برای  هراسیبه وجود می‌آورد. متأسفانه در ضمن این احتمال وجود دارد که دشمنان پیشرفت کشور با نفوذ ، ضمن جهت‌دهی و هدایت فکری، برخی از هزینه‌های تبلیغات سوء آنها تحت عناوین زیبا و عوام‌فریبانه‌ای چون «آگاهی‌بخشی عمومی» و «دانستن حق مردم است» را نیز تأمین می‌کنند و با اشاعه ،  اطلاعات نادرست، ناقص و گزینش‌شده به مسموم‌سازی فضای عمومی کشور  بپردازند و لذا شرکت‌کنندگان در این نشست تخصصی ضمن تأکید بر «حق دانستن مردم»، خواستار سرمایه‌گذاری و حمایت از آگاهی بخشی درست به عموم مردم، تهیه برنامه‌های مناسب و استفاده از ظرفیت‌های رسانه ملی در جهت اطلاع‌رسانی به مردم هستند

  • ۹۵/۰۱/۰۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی