محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته ارگانیسم‌ها و محصولاتی هستند که از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده‌اند تا صفات مفیدی در آنها بروز یابد مانند مقاومت به آفات (کاهش نیاز به مصرف سموم)، ماندگاری بیشتر (کاهش نیاز به نگهدارنده)، افزایش محصول (کاهش نیاز به زمین کشاورزی و جنگل‌زدایی)، ... اینها همه در خدمت محیط زیست و سلامتی است و به کمک بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری نوین فراهم شده است. علمی که قرن بیست و یکم را به نام آن می‌شناسند و آینده زمین را متحول خواهد کرد. به خاطر پتانسیل بالای اقتصادی زیست‌فناوری طمع زیادی برای در دست گرفتن انحصار این علم در جهان در جریان است به همین دلیل دروغ پراکنی علیه آن فراوان است و ما را از نزدیک شدن به آن منع می‌کنند.

  • ۰
  • ۰

حاصل جدیدترین پژوهش‌ انجام‌شده روی محصولات تراریخته در اروپا نشان داد که محصولات مهندسی ژنتیک و گیاهان تراریخته علاوه بر تمام مزایایی که برای انسان و محیط زیست به همراه دارند، برای رفع مسمومیت‌های غذایی نیز مفید و موثر هستند.
این پژوهش توسط یک گروه از پژوهشگران شرکت‌های علوم زیستی و مهندسی ژنتیک در کشور آلمان انجام شده است. دستاورد این پژوهش، کشف استراتژی جدید برای مبارزه با مسمومیت‌های غذایی با کمک فناوری مهندسی ژنتیک است.

در این استراتژی جدید، پروتئین‌های ضد میکروبی با استفاده از فناوری مهندسی ژنتیک تولید می‌‌شود که قابل استخراج است و می‌تواند در گوشت و سایر محصولات و فرآورده‌های غذایی مورد استفاده قرار بگیرد و از مسمومیت مواد غذایی جلوگیری کند.

این گروه پژوهشی با استفاده از فناوری مهندسی ژنتیک در گیاهان توتون، چغندر قند، اسفناج، کاسنی و کاهو توانستند پروتئین‌های ضد میکروبی به نام کلی‌سین تولید کنند. پروتئین‌های کلی‌سین قادر به از بین بردن گونه‌های مرگبار در E. coli هستند.

پژوهشگران دریافتند که گیاهانی مانند توتون می‌تواند باعث فعالیت سطح بالای کلی‌سین شده، به طوری که در اثر ترکیب دو نمونه کلی‌سین تمام سویه‌های عمده بیماری‌زا در E. coli از بین می‌رود.

حاصل این پژوهش‌ها نشان داد که کلی‌سین‌ها پنجاه برابر بیشتر از آنتی‌باکتری‌های طبیعی در برابر باکتری‌ها فعال هستند. دانشمندان بر این باورند که پروتئین‌ها می‌توانند به عنوان یک استراتژی اقتصادی برای درمان بیماری‌های حاصل از مسمومیت‌های مواد غذایی موثر باشند.

حاصل این پژوهش 16 سپتامبر 2015 در پایگاه علمی بسیار معتبرProceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) به نشانی http://www.pnas.org منتشر شده است.

محصولات مهندسی ژنتیک محصولات سالم و پاکی هستند که بدون استفاده از سموم شیمیایی خطرناک و آفت‌کش‌ها ضمن تامین سلامت انسان، باعث حفظ محیط زیست می‌شوند.

گفتنی است با توجه به مزایای دستاوردهای مهندسی ژنتیک و روند رو رشد تولید محصولات تراریخته در دنیا، ادعا می‌شود که کشورهای اروپایی با کشت و تولید محصولات تراریخته مخالف هستند. در حالی که کشورهای اروپایی مثل اسپانیا، پرتغال، رومانی و جمهوری چک به تولید و تجاری‌سازی انبوه محصولات تراریخته روی آورده‌اند و سایر کشورهای اروپایی نیز منتظر مجوز رهاسازی محصولات تراریخته خود هستند.

در حالی که امروز همه کشورهای دنیا به منافع و مزایای تولید و مصرف محصولات تراریخته پی برده‌اند، کشور ایران با این که روزی سردمدار تولید اولین محصول برنج تراریخته مقاوم به آفات در دنیا بود، با رویکرد فناوری‌هراسانه دولت قبل، از این فناوری عقب افتاد.

امید است که امروز با رویکرد حمایتی دولت و سایر سازمان‌های مسئول، سازمان حفاظت محیط زیست نیز مخالفت‌های خود را کنار گذاشته و با توسعه دانش و فناوری در دنیا هم‌گام شود تا کشور ایران نیز به جرگه کشورهای تولیدکننده محصولات تراریخته در دنیا بپیوندد و از دستاوردهای این فناوری بهره‌مند شود.

منبع

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی