محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته ارگانیسم‌ها و محصولاتی هستند که از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده‌اند تا صفات مفیدی در آنها بروز یابد مانند مقاومت به آفات (کاهش نیاز به مصرف سموم)، ماندگاری بیشتر (کاهش نیاز به نگهدارنده)، افزایش محصول (کاهش نیاز به زمین کشاورزی و جنگل‌زدایی)، ... اینها همه در خدمت محیط زیست و سلامتی است و به کمک بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری نوین فراهم شده است. علمی که قرن بیست و یکم را به نام آن می‌شناسند و آینده زمین را متحول خواهد کرد. به خاطر پتانسیل بالای اقتصادی زیست‌فناوری طمع زیادی برای در دست گرفتن انحصار این علم در جهان در جریان است به همین دلیل دروغ پراکنی علیه آن فراوان است و ما را از نزدیک شدن به آن منع می‌کنند.

  • ۰
  • ۰

سهیلا جلودارزاده با تأکید بر اولویت فناوری زیستی در دکترین نظام مقدس جمهوری اسلامی با وجود برخی مخالفت‌ها گفت: مهندسی ژنتیک تجلی این فناوری پیشرفته است چگونه ممکن است کسی با مظاهر پیشرفته علم و تمدن به مخالفت برخیزد؟ فناوری مهندسی ژنتیک می تواند با ایجاد گونه‌های اصلاح شده نیاز به سموم شیمیایی را برطرف کرده و از این طریق غذای سالمتری را در سبد غذایی مردم قرار دهد. از طرف دیگر با استفاده از محصولات تراریخته امکان ایجاد گیاهان متحمل به خشکی و کم آبیاری فراهم می شود که به نوبه خود موجب صرفه جویی در مصرف آب می‌شود و این ماده حیاتی را می‌توان به حفاظت از محیط زیست اختصاص داد.همچنین تولید داروهای با ارزش پزشکی در گیاهان و استفاده از این فناوری برای کسب درآمد ارزی بیشتر برای کشور ضرورتی انکار ناپذیر است.

نماینده منتخب مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از اقدامات وزارت بهداشت از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرد تا تولید داخلی اینگونه محصولات با صفات برتر به ویژه محصولات مقاوم به آفات و متحمل به خشکی را تسریع کند.

وی افزود: نظارت بر حسن اجرای قوانین از جمله قانون ملی ایمنی زیستی که دولت را مکلف به فراهم آوردن تمهیدات لازم برای تولید و تجارت محصولات تراریخته کرده است، یکی از وظایف مجلس است که البته در مجالس اخیر مغفول مانده بود.

سهیلا جلودارزاده با ابراز گلایه از انتشار تقطیع شده و دستکاری شده اظهاراتش توسط خبرگزاری سلامت نیوز گفت: این مصاحبه بدون تنظیم وقت قبلی و در مورد مرغ‌های هورمونی و موارد مشابه بود و من یاد ندارم که در مورد محصولات اصلاح شده و تراریخته اظهار نظر کرده باشم. بنابراین به صراحت بر ضرورت استفاده از فناوری های نو از جمله مهندسی ژنتیک تاکید می‌کنم. بدیهی است مجلس دهم حمایت از جامعه علمی و پشتیبانی از دانشمندان و پژوهشگران کشور را سرلوحه برنامه‌های خود قرار خواهد داد.

  • ۹۵/۰۵/۱۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی