محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته ارگانیسم‌ها و محصولاتی هستند که از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده‌اند تا صفات مفیدی در آنها بروز یابد مانند مقاومت به آفات (کاهش نیاز به مصرف سموم)، ماندگاری بیشتر (کاهش نیاز به نگهدارنده)، افزایش محصول (کاهش نیاز به زمین کشاورزی و جنگل‌زدایی)، ... اینها همه در خدمت محیط زیست و سلامتی است و به کمک بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری نوین فراهم شده است. علمی که قرن بیست و یکم را به نام آن می‌شناسند و آینده زمین را متحول خواهد کرد. به خاطر پتانسیل بالای اقتصادی زیست‌فناوری طمع زیادی برای در دست گرفتن انحصار این علم در جهان در جریان است به همین دلیل دروغ پراکنی علیه آن فراوان است و ما را از نزدیک شدن به آن منع می‌کنند.

  • ۱
  • ۰

با افزایش جمعیت و با بیش از 800 میلیون نفر که در حال حاضر در فقر زندگی می‌کنند، امروزه نیاز به محصولات تراریخته از اهمیت دو چندان برخوردار شده است.

محصولات تراریخته -محصولاتی که با اصلاح ژنتیک همراه هستند- محصولات سالمی هستند که عمدتا به سموم شیمیایی خطرناک و آفت‌کش و علف‌کش نیاز ندارند.

محصولات تراریخته دارای ویژگی‌هایی هستند که به طور طبیعی در طبیعت رخ نمی‌دهد. به طوری که محصولات سنتی زراعی همتایشان به سموم دفع آفات و علف‌کش برای رشد نیاز دارند در حالی که محصولات تراریخته مقاوم به آفات و بیماری و بی‌نیاز از مصرف هر گونه سموم شیمیایی خطرناک هستند.

این محصولات با افزایش مواد مغذی از کیفیت و کمیت بالایی نسبت به محصولات سنتی مشابه خود برخوردارند.

به طور کلی چهار محصول تراریخته پنبه، کلزا، ذرت و سویا بیشترین سطح زیر کشت محصولات تراریخته را در دنیا دارا هستند و هر ساله به آمار تنوع محصولات و میزان سطح زیر کشت محصولات کشاورزی تراریخته افزوده می‌شود.

با توجه به بهبود رشد محصولات، کشاورزان تراریخته‌کار با رضایت و خوشحالی به کشت محصولات تراریخته در زمین‌های خود همچنان ادامه می‌دهند. در کمتر از 20 سال، سطح زیر کشت محصولات تراریخته بیش از 100 برابر رشد داشته است.

با وجودی که دانشمندان به اتفاق آرا موافقت کردند که محصولات تراریخته خللی در سلامت انسان و محیط زیست وارد نمی‌کند، هنوز برخی واپس‌گرا این تصور قدیمی را دارند که چنین محصولاتی ناامن هستند.

با توجه به آمار و ارقام گزارش‌شده توسط خدمات سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی، از 28 کشور تولید کننده محصولات تراریخته، 11 کشوری که با رضایت بیشترین محصولات تراریخته را در دنیا تولید می‌کنند آثار این محصولات را در راستای حفظ محیط زیست و سلامت و امنیت انسان گزارش کرده‌اند.

تجربه نوزده سال کشت و تولید تراریخته در جهان نشان می‌دهد هیچ‌ گونه گزارش علمی و مستند از نگرانی‌های احتمالی مطرح ثبت نشده است و این یعنی تراریخته‌ها کارنامه‌ای درخشان از خود بر جای گذاشته‌اند. در واقع، افزایش هر ساله سطح زیر کشت محصولات تراریخته در دنیا نشان‌دهنده اهمیت کاربرد این محصولات سالم در دنیا است.

سرویس بین‌المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (9 اکتبر 2015)

منبع: خبرنامه انجمن بیوتکنولوژی، پاییز 94

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی