محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته

تحول در اقتصاد کشاورزی، امنیت غذایی و سلامت مردم در توسعه بومی محصولات تراریخته است

محصولات تراریخته ارگانیسم‌ها و محصولاتی هستند که از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده‌اند تا صفات مفیدی در آنها بروز یابد مانند مقاومت به آفات (کاهش نیاز به مصرف سموم)، ماندگاری بیشتر (کاهش نیاز به نگهدارنده)، افزایش محصول (کاهش نیاز به زمین کشاورزی و جنگل‌زدایی)، ... اینها همه در خدمت محیط زیست و سلامتی است و به کمک بیوتکنولوژی یا زیست‌فناوری نوین فراهم شده است. علمی که قرن بیست و یکم را به نام آن می‌شناسند و آینده زمین را متحول خواهد کرد. به خاطر پتانسیل بالای اقتصادی زیست‌فناوری طمع زیادی برای در دست گرفتن انحصار این علم در جهان در جریان است به همین دلیل دروغ پراکنی علیه آن فراوان است و ما را از نزدیک شدن به آن منع می‌کنند.

  • ۰
  • ۰

اخیرا دیناروند در پاسخ به سؤال جهت‌دهی شده مجری گفتگوی ویژه خبری سیما راجع به مقایسه ارگانیک و تراریخته گفت:

خیلی واضع است که محصولات ارگانیک خیلی بهتر هستند. علتش هم این است که نه سمی به کار رفته (1) نه دستکاری شده (2) و نه هیچی (3)، اما دقت کنید که محصولات ارگانیک قیمت شان چندین برابر است. ضمن تأکید بر اینکه ارگانیک(طبیعی) و تراریخته سازگارند، باید گفت بر مقایسه من درآوردی ایشان سه اشکال وارد است.

(1) میزان سمیت سمومی که توسط صنعت تحریف‌شده و سودجوی ارگانیک مجاز دانسته می‌شود (مانند Bt) تا صد برابر سمومی مانند گلایفوزیت است و معیار باقیمانده سموم نیز درباره محصولات آن رعایت نمی‌شود.

محصولات تراریخته محیط زیست سلامتی اقتصاد کشاورزی دروغ سرطان

(2) اغلب محصولات کشاورزی اصلاح شده هستند. اصلاح ژنتیک به چهار شیوه متداول است که در سه شیوه قدیمی‌تر تعداد ژنهای منتقل‌شده و پیامدهای آن نامعلوم است، هیچ ارزیابی ایمنی زیستی انجام نمی‌شود و اصلاح ژنتیک به روش تراریخته ایمن‌ترین روش تا کنون بوده است. جالب اینکه از منظر صنعت تحریف‌شده و سودجوی ارگانیک یک محصول طبیعی همه روش‌های قبلی را شامل می‌شود. جدول ذیل این تناقضات را نشان می‌دهد:

محصولات تراریخته محیط زیست سلامتی اقتصاد کشاورزی دروغ بیوتروریسم

 تصویر ذیل محصولاتی را که به روش‌های قدیمی اصلاح ژنتیک شده‌اند در حالت قبل از اصلاح ژنتیک نشان می‌دهد:

محصولات تراریخته محیط زیست سلامتی اقتصاد کشاورزی دروغ سرطان

(3) با وجود معیارهای تحریف‌شده در صنعت سودجوی ارگانیک، این تصور که با دیدن علامت ارگانیک هیچ مشکلی برای محصول وجود ندارد بسیار خطرناک است. یکی از این مشکلات امکان بیشتر وجود سم سرطان‌زا و بسیار خطرناک آفلاتوکسین در این محصولات است.

به دلیل عدم استفاده از قارچ‌کش‌ها در تولید محصولات ارگانیک گاه به مایکوتوکسین‌های خطرناک آلوده‌تر می‌شوند. به عنوان مثال مطالعات حاکی است آلودگی ذرت‌های ارگانیک به فامونیسین‌های B1 و B2 تا 10 برابر بیشتر از ذرت غیر ارگانیک است. [1] در مطالعه دیگری بر 1250 نمونه از محصولات ارگانیک و معمولی در بازار فرانسه، آلمان و اسپانیا مشخص شد تا 11.4 درصد محصولات ارگانیک به سموم خطرناک B1 و B2 آلوده شده‌اند حال آنکه این رقم برای سایر محصولات تنها 3.5 درصد بود. [2]

 1see: L. Silva, et al. (2009) 'Analysis of Fumonisins in Corn-based Food by Liquid Chromatography with Fuorescence and Mass Spectrometry Detectors', Food Chem. 112, 1031–1037.
2see: Rubert, J., et al. (2013). 'Occurrence of Fumonisins in Organic and Conventional Cereal-based Products Commercialized in France, Germany and Spain'. Food & Chemical Toxicology 56, 387-391.

به نظر می‌رسد حضور جناب آقای دکتر دیناروند در همایش‌هایی که با عنوان «محصولات تراریخته در خدمت سلامت انسان و محیط زیست» در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود ضروری است. اطلاعات ایشان در این حوزه بسیار ناقص و تحریف شده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی